Van wit en koud naar uitgestrekte heidevelden

27 januari 2019 - Aa en Hunze, Nederland

Donderdag 24 Jan.  Winsum-Groningen 23 km
We vertrekken om 9.45u en stappen direkt in een wit polderlandschap.
Het voelt niet heel koud aan maar na een uur lopen is de warme chocomel heel welkom. In Garnwerd isde 1e stop en naar later blijkt ook de laatste. Onderweg komen we niets meer tegen dan sneeuw, eindeloze vlakte en lopen we langs het Reitdiep Groningen binnen. Het enorme universiteitscomplex brengt heel wat fietsende studenten met zich mee. In winkelcentrum Paddenpoel warmen we bij de Hema op om daarna diagonaal door de stad te lopen naar ons overnachtingsadres De Doorgang. Een fijn b&b waar we zelf kunnen koken.

Vrijdag 25 Jan Groningen
We slapen lekker uit en na een goed ontbijt de stad verkennen. Bij het vvv wat informatie gevonden en wat ga je dan doen op je vrije wandeldag? Juist, een stadswandeling.
Maar toch wel leuk om de bezienswaardigheden met wat toelichting te bekijken. We duiken op tijd een uitspanning in om op te warmen en bekijken in het Groningse museum een prachtige expositie van een glaskunstenaar. De rest van de avond lekker chillen.
We bekijken het weer nog even, het gaat komende nacht wel dooien en morgen regenen. Hopen dat het wat meevalt.

Zaterdag 26 Jan Groningen – Zuid Laren 24 km
We lopen Groningen uit langs het Hoornse Diep  en lopen door prachtige natuurgebieden en veel nog bevroren water. De weg is niet glad, code oranje in het noorden is weer opgeheven. Af en toe wat motregen maar goed te lopen.
 We kijken onze ogen uit naar de woonboten. Langs Haaren en na zo’n 8 km de eerste stop.  Daarna veel bosgebied en op de. Grens van Groningen en Drenthe zien we de 1e hunebedden. Nog even door naar Zuidlaren waar we ons logeeradres hebben. Heerlijk verwend met pompoensoep. Zuurkool en frambozentoetje. Kijken nog even Wie is de mol en slapen heerlijk.

Zondag 27 januari Zuidlaren – Rolde(Nooitgedacht) 26km
Iets onder de Zuidlaren pikken we de route op, en lopen via de Gastersse heide naar Gasteren. Bruggetje en vlonders door het gebied van de Drentse aa met Schotse Hooglanders. Daarna de Balloer Heide overgestoken met veel rul zand, zwaar lopen en af en toe een bui. Geen wonder dat we een pijltje missen en bij een schaapskooi uitkomen waar we helemaal niet hoeven zijn. Een klein stukje om, ri Rolde waar we even rusten om daarna de verkeerde weg te nemen naar het gehucht waar we slapen. Weer 2km heen en terug.
Een vermoeiende dag met hindernissen.

1. Mieke:
    27 januari 2019
    Bijzondere weersomstandigheden, lijkt me apart, al dat wit. Een schaapskooi.......altijd leuk, maar dan weer n eindje extra minder. Klinkt toch als mooie tocht hoor, ook Groningen en de hunebedde. Daar kom je niet iedere dag. Gaan de voeten en benen nog goed?
  2. Lucy:
    27 januari 2019
    Goed bezig jullie! Echte wandelaars gaan door weer en wind zie je wel 😜😉 .. succes verder dames en Gonnie kijk uit waar je praat hé 🙈
  3. Marjoleine:
    27 januari 2019
    De voeten moeten we goed in de gaten houden. Aan het eind vd dag wel wat pijnlijk. En de rugzak geeft wel wat nekklachten. Hopelijk wordt dat beter.
  4. Franka Flipsen:
    27 januari 2019
    Goed bezig dames succes met de volgende dagen hopelijk wat beter weer gr franka
  5. Yoke:
    27 januari 2019
    Wouw met al die sneeuw zou je haast een vleugje Noorderlicht gaan verwachten. Mooie afwisseling zo met stad en natuur. Veel plezier nog. Zet hem op voetjes en nekkies!
  6. Jopie:
    27 januari 2019
    Wat een mooie foto's en mooi kunstwerk!
    Leuk die afwisseling tussen natuur en stadswandeling.
    Morgen oppassen met die harde wind dames.
    En sterkte met de voetjes en nek. Voetbadje s'avonds?
  7. Anne:
    28 januari 2019
    Goed werk meiden! Petje af voor jullie hoor! Geniet van al het moois wat jullie tegenkomen onderweg, maar jullie kennende gaat dat zeker lukken. Hopelijk nog een keer een zonnetje erbij!
  8. Fred van der Velden:
    28 januari 2019
    De kop is er af........het is goed toeven in ´t Land van Bartje...........succes met het vervolg!
  9. Joop de lange:
    28 januari 2019
    Ha ha. jullie zijn het mooie Drentse land binnen gedrongen. Geniet ervan!!!! Jullie bikkels kunnen wel tegen een stootje. Ben benieuwd hoe ver jullie vandaag komen.
  10. Mariella:
    28 januari 2019
    Goed bezig jullie, jullie kennende gaat dit avontuur goed aflopen, jullie kunnen dit!!Vergeet niet te genieten van de omgeving hè
  11. S.Jode:
    28 januari 2019
    Lieve meisjes,het is niet makkelijk met alle hindernissen door te lopen,maar wat een voldoening! Ook voor de lezers,die jullie van afstand steunen.Liefs. Silvija
  12. Vivienne:
    28 januari 2019
    Wauw, klinkt als een mooie tocht met al dat wit en moois!
    Succes met de voeten en nekken, hopelijk snel wat meer gewend!
    Zet hem op!! 💪🏻
  13. Bermi:
    28 januari 2019
    Die foto,s doen me denken aan Oostenrijk je hoeft helemaal niet zo ver weg hier is het ook mooi ik wens jullie nog veel wandelplezier.
    Zet hem op dit kunnen jullie wel.
  14. Petra:
    28 januari 2019
    Wat leuk weer om jullie reisverslag te lezen! Geniet heerlijk van de mooie wandelingen en elkaar! Succes nog alle kilometers waarbij het niet altijd zal meevallen met deze regenbuien. Hopelijk komt ook goed weer jullie kant uit wat het wandelen aangenamer maakt!!
  15. Riet:
    Hallo Marjoleine en Gonnie
    Heerlijk wandelen door ons mooie land zomer of winter maakt niet uit. Je wandelt je wel warm.
    Geniet ervan.
    Gluhwein is lekker om op te warmen!
  16. Annelies van Gilst:
    29 januari 2019
    Inmiddels al heel wat kilometertjes gelopen van het mooi Pieterpad .leuk om jullie verslag te lezen. Nog veel wandelplezier en geniet van het mooie landschap.
  17. Diny:
    Hoi lieve luitjes,
    Stad en landschap wisselen elkaar af, net als het weer!!!Hoop dat jullie kunnen blijven genieten en dat de voetjes en de ruggen gespaard blijven. Wij wensen jullie veel wandelplezier en "wandelen "in gedachten mee.....
    Groetjes Jan en Diny
  18. Jopie:
    29 januari 2019
    Een mooi wandel dagje gehad lees ik!
    Gelukkig ook eens een ☀️ erbij.
    Mooie foto's.
    Geniet met jullie mee vanaf de bank😄