Waspik - Pieterburen en 1e etappe

23 januari 2019 - Winsum, Nederland

Dinsdag 22 Jan lopen we in een vliegende sneeuwstorm naar de bus in R'veer. Louis komt ons op 't HalveZolenPad al tegemoet om een stukje mee te lopen. Net in de trein in Utrecht gezeten zien we ineens nichtje Marjolijn, wat een toeval. Gonnie begint enthousiast te vertellen, Marjolijn reageert al wat terughoudend, ik zie steeds meer mensen omkijken. Draait een man om en zegt:mevrouw het is hier een stiltecoupe hoor. Oeps, hebben wij weer. Niks meer gezegd natuurlijk.

In Pieterburen logeren we bij de Koningin van PB. We denken dat ze afgesloten was van het gas, Koud daarbinnen. Gelukkig wel voldoende dekbed om het warm te krijgen. De koningin hebben we overigens niet gezien, haar lakei zorgde overal voor.

Vanmorgen eerst naar de Waddenzee gelopen, op de dijk een mooi kunstwerk. Een donkergrijze lucht boven de Waddenzee, geen plastic meer gezien. Daarna terug naar PB om de echte route te beginnen. Best veel sneeuw lag er maar het was goed te lopen. Het is wennen aan de zware rugzak. In Eenrum in een donkerbruin café koffie met een praatje met de eigenaar die in zijn eentje een soort Bolder in stand houdt, samen met vrijwilligers.

Onderweg veel dieren gezien, rennende hazen, vliegende ganzen en rustende aalscholvers. Hier en daar een roodborstje.

We lopen langs een trekvaart zuidwaarts en doen bij de spar in Winsum vast wat boodschappen voor het warme eten. Slapen bij een lief vrouwtje in een warm huis en drinken vanavond een wijntje op deze mooie eerste etappe. Morgen op weg naar Grunning.  24 kilometer gelopen

1. Mirelle:
    23 januari 2019
    Leuk om jullie reisverhaal te volgen.
    Nog véél plezier.
    Gr, Mirelle
  2. Mieke:
    23 januari 2019
    Lijkt me sowieso een prachtige en uitdagende tocht, maar helemaal met die sneeuw. En idd wennen aan de rugzak. Succes en veel kijkplezier.
  3. Anne:
    23 januari 2019
    Nou meiden, de kop is eraf! Gelukkig was het weer vandaag wat beter, tenminste hier in het zuiden.. Ik hoop op een hele mooie tocht voor jullie! Liefs Anne
  4. Jopie:
    23 januari 2019
    Haha dat was een goede start Gonnie! Enthousiast vertellen in de stiltecoupé. Maar wat een bikkels zijn jullie om in deze tijd het Pieter Burenpad te lopen. Een witte start vanwege de sneeuw die ook daar volop gevallen is. Gelukkig zijn jullie wel wat gewend en gaat deze uitdaging zeker slagen! Geniet van al het natuurschoon onderweg én van de verrassende overnachtingen onderweg.
  5. Bernard en Lenie Abma:
    23 januari 2019
    Bijzonder om deze tocht in de sneeuw te beginnen. Dan ziet de wereld er heel anders uit. Morgen weer verder genieten. Groetjes Lenie
  6. Diny:
    24 januari 2019
    Ha....ha... Gonnie, we zien het al helemaal voor ons in de trein... dat gezicht van jou!!!!
    Jullie hebben een koude en witte start.... een grote uitdaging, maar wat ziet het er allemaal mooi uit met die sneeuw. Succes met warme groetjes, Jan en Diny
  7. Jann boons:
    24 januari 2019
    Hoi...leuk jullie verslag te lezen.
    Veel succes met deze mooie tocht
    Gaat zeker lukken! Groetjes janny
  8. Hans de Lange:
    24 januari 2019
    Het is "Grunnen" of "noar STAD" zoals het hier op z'n Gronings wordt uitgesproken. Maar je ziet inderdaad veel dieren en vogels onderweg. Ik heb 20 jaar in deze regio gewoond en gefietst, prachtige omgeving! Veel plezier en succes met de wandeling naar Maastricht.
    Groetjes, Hans
  9. Sjaak van Noije:
    24 januari 2019
    Veel succes met het pieterpad, de kop is er af. Hopelijk dat het weer meezit.