Het eind komt in zicht!

19 februari 2019 - Valkenburg, Nederland

17 febr. 22e etappe Swalmen. – St Odilienberg 18 km
Ooit gehoord van de kameel van de Peel? Wij niet maar zijn helemaal bijgepraat door Piet, onze gastheer. Het is een groepje bomen in dePeel wat qua vorm op een kameel lijkt en waardoor men zich kon oriënteren op de vlakte die de Peel is. Daar komen we niet langs maar toch leuk. We vertrekken op tijd en lopen vrij rustig, het is een heerlijke dag en de etappe is niet lang vandaag. Langs het voetbalveld en de hondenclub, het kasteel missen we even door een navigatiefout, , na Boukoul komen we op een Romeinse weg. Gewoon een zandweg met keien. Eerste stop zorgt voor Limburgse vlaai, mmm. Daarna door het Spickerbroeck waar zwarte runderen rustig liggen te herkauwen. We lopen ten oosten van Roermond over mooie paadjes, we kruisen wat wegen maar de verwachte ruis van de wegen valt mee. Na Melick een mooi veldengebied waar volop gefietst en gewandeld wordt. In de verte zien we een reuzenrad opdoemen, het blijkt een fabrikant van deze dingen te zijn in Vlodrop. Aan de andere kant de contouren van de mooie basiliek van st Odilienberg waar we naar toe lopen, helaas gesloten. We zijn vroeg  op ons overnachtingsadres waar we de primeur hebben, het ziet er prima uit, lekker douchen, wijntje vooraf en aan tafel! Boerenkool en zuurkoolschotel met een ijsje toe, laat ik daar nou toch de hele week al zin in hebben.

18 febr 23e etappe St Odilienberg – Sittard 32 km
Omdat we gisteren eerder gestopt zijn ivm overnachting is vandaag de etappe extra lang. Normaal 24 km, +4 van gisteren zou 28 moeten zijn. Maar op onze eindbestemming waren het er toch 32.
Het ontbijt van Monique en Jos was super, veel verse producten en een gezellig gesprek. Het was hun eerste keer en ze vonden het best spannend, maar ze zijn met vlag en wimpel geslaagd. Nu door de velden naar Montfort onder een lekker zonnetje, we komen wat andere lopers tegen die ook deze route lopen. In Montfort bij de emte lekker koffie met een chocoladebroodje want het wordt een pittig dagje vandaag. Het wordt steeds warmer, we zoeken zelfs de schaduwkanten op, toch zien we op een vennetje nog een vliesje ijs liggen. Bij echt een prachtig kapelletje pauzeren we en een oplettende voorbijganger geeft me de camera terug die ik daar laat liggen. Echt en Susteren lopen we aan de rand voorbij en daarna weer Duitsland in, langs bosranden en akkergebied. Sittard laat lang op zich wachten, meestal zie je in de verte de stad wel verrijzen maar dit keer niet, we lopen tot een paar honderd meter voor het centrum op onverharde paden langs de Geleenbeek en hebben mooi zicht op het kloosterkwartier en de kerk. Blij dat we er zijn. Nu op zoek naar ons overnachtingsadres, vlgns de mevrouw aan de telefoon zou dat in het mooiste straatje van Sittard zijn. Het is een heel oud klein huisje in een authentiek straatje. Bij de overbuurvrouw eten we in een huiskamerrestaurant een lekker 3gangendiner. Het wordt vroeg slapen vandaag

19 febr . 24e etappe Sittard – Valkenburg 25 km
We lopen toch even terug om bij het begin van de Kollenberg te beginnen, de 7 voetvallen en de kapel van Rosa, die hier achter 2 ijzeren hekken afgesloten staat, jammer. Bovenop verrassen 3 hertjes ons door vlak voor ons honderden meters van Oost naar west te rennen over de akkers. Daarna over een prachtige route op hoogte met uitzichten tot in Duitsland zuidwaarts. Door hele kleine gehuchtjes zoals Terstraten en Puth. Het gaat omhoog en omlaag, afwisselend door bosjes en velden en we genieten van de uitzichten en de vogels. De rust is in kasteelhoeve Ter Borch. We hebben lange tijd de watertoren van Schimmert aan de horizon waar we met een hele wijde boog uiteindelijk toch naar toe lopen. Daarna langs een heel klein helder beekje zakken we Valkenburg in waar we al snel bij ons laatste overnachtingsadres zijn aanbeland. Dit keer een klein hotelletje, ook wel eens lekker. We dineren in de cafetaria en liggen lui de rest van de avond op bed voor de tv.
Morgen het laatste stukkie.