Epiloog

22 februari 2019 - Waspik, Nederland

Woensdag 20 februari 25e etappe Valkenburg - St Pietersberg 18 km

We vertrekken aan de westkant van Valkenburg en lopen zo de natuur langs de Geulle in. We zien de verwoestingen van de bevers maar ook dat de bomen en struiken al een klein beetje uitlopen. De Heuvelrug over en we belanden in Berg wat we goed kennen van de fietstochtjes in Limburg. Oversteken naar Terblijt waar een kleine mergelgroeve is. Toch weer een mooi fietsweggetje ontdekt. Dan over een mooi pad noordelijk van Bemelen met mooi uitzicht op de rotswand, we nuttigen het laatste bakkie koffie op een bankje in de zon. Hierna lopen we al snel Maastricht binnen waar we op de St Servaasbrug Anne en Laura treffen die met ons meelopen naar de Pietersberg. Eerst nog een heerlijke lunch onder de verhalen die we te vertellen hebben. Dan langs het fort naar het eindpunt bij de groeve waar onze wandeltocht definitief ten einde is.

570 prachtige kilometers van noord naar zuid Nederland, onder alle weersomstandigheden. Van sneeuwstorm en miezerregen tot 17 gr boven 0. We hebben ervan genoten. Veel gezien en gelezen over de plaatsen waar we doorheen liepen, mooie ervaringen bij Vrienden op de Fiets, spierpijn in de benen nadat we te voortvarend een etappe te lijf gingen, pijntjes op en in de voeten. De rugzak op de schouders was niet altijd fijn maar hoorde erbij. Elke dag aan het eind waren we best moe maar 's morgens toch weer uitgerust en redelijk pijnvrij om weer een tocht van 20 a 25 km te doen. De weggetjes en paden waar we liepen waren veelal buiten de bewoonde wereld, door bossen en weilanden, ongelooflijk dat je op deze manier helemaal het land kunt doorkruisen. Met dank aan de 2 dames die de tocht in 1983 uitgezet hebben en de vele vrijwilligers die de route tegenwoordig onderhouden

De volgende ochtend in de krant staat er een mooie uitdrukking: we liepen 4 weken lang door een levend schilderij.

Zo is het maar net!

1. S.Jode:
    22 februari 2019
    Lieve meisjes,gefeliciteerd!Het was geweldig om te lezen.Een beetje jaloers,omdat de leeftijd laat me niet zoiets moois en indrukwekkend ook doen. Wel thuis! Silvija
  2. Anneke van Rees:
    22 februari 2019
    Meiden, het was een genot om jullie belevenissen te volgen. Nu ook weer met het stukje Zuid-Limburg. Lekker bekend, zodat we konden meegenieten, wetend wat jullie zagen. Nu eerst bijkomen en het gewone ritme weer oppakken. Zal raar zijn, denk ik, maar zal gauw genoeg weer wennen.
  3. Percilla:
    22 februari 2019
    jullie hebben een mooie tocht afgelegd!
  4. Bernard en Lenie Abma:
    22 februari 2019
    Zo, daar was ie dan; de st Pietersberg. Wow, wat een prestatie. In 1 maand de hele route gelopen. Toppers!! Mooi om jullie te volgen met de uitgebreide verhalen. Jullie hebben alles gehad, van sneeuw tot mooi lenteweer. Nu maar lekker nagenieten.
  5. Huub en Sjan:
    22 februari 2019
    Bedankt voor jullie mooie reisverslagen. En veel bewondering voor jullie geweldige prestatie.
  6. Petra:
    23 februari 2019
    wat een geweldige prestatie weer! Heerlijk dat je zo ook mee kon genieten met jullie wandelingen! Fijne thuiskomst weer en even bijkomen!! groetjes Petra de Baat
  7. Annelies van Gilst:
    23 februari 2019
    Hele mooie prestatie! Lijkt me een geweldige ervaring. Was ook heel leuk jullie wandeltocht middels de blog te volgen 👍
  8. Dorine:
    23 februari 2019
    Dat hebben jullie toch maar weer gedaan. Het was leuk om te lezen. Weer een mooie ervaring erbij. Nu maar na genieten en thuis weer fijn bij komen van dit avontuur.
    Groetjes Dorine
  9. Mieke:
    23 februari 2019
    Top gedaan Ladies, gefeliciteerd!! Hartstikke leuk dat ik ‘n paar daagjes mocht aansluiten en merken dat ik voor zo’n traject-ineens nog wel wat lange-duur-training zou kunnen gebruiken. Dus petje af! Nu lekker nagenieten.
  10. Riet:
    25 februari 2019
    Hallo Gonnie en Marjoleine
    Mooie prestatie en dat in de winter.
    Heel wat gezien van ons mooie landje.
    Op naar de volgende uitdaging.
    Groetjes
    Riet