Gevorderd tot onder de rivieren, de Gelderse Poort.

7 februari 2019 - Millingen aan de Rijn, Nederland

13e etappe dinsdag 5 febr. Vorden – Zelhem 20 km
Gisteren zei de bakker in Laren het al:Vorden Vorden wat moet dat worden.
En het werd Vorden met een schoorsteenbrand in het plaatselijk hotel, geblust door de brandweer.
En boerenkool eten in de galerie waar we op de oude zolder slapen. En een flesje wijn nuttigen omdat het 1e boekje uit is. Weer een mooi plekje om te overnachten, een oude pastorie in gebruik als galerie.
Na een goed ontbijt lopen we ri kasteel en beginnen aan de nieuwe etappe door de Achterhoek. Even de goede route zoeken maar al snel zitten we lekker op weg. De rust na een dik uur in buurtschap Linde in een Uitblaoshuuske komt goed uit, we hebben allebei moeite met het lopen, de benen zijn stram, de rugzak voelt zwaar en de voeten protesteren ook. Na de rust bij de theatermolen gaat het iets beter, we lopen hele stukken door de bossen, weinig uitzicht, wel veel houtspechten horen we  tikken. Het duurt steeds langer voordat ik de mevrouw in mijn jaszak hoor zeggen dat er weer een kilometer om is. De golfbaan die we passeren biedt nog wat afleiding maar al snel wordt het weer een dicht grijs bos. We willen rusten maar nergens een bankje, eindelijk aan het eind van het bos een bankje. Pfff. Koffie en wat eten, we spreken 2 collegawandelaars die ook een etappe lopen en 2 oudjes die heel dapper op een gewone fiets Vorden Zelhem Vorden fietsen. Dan het laatste stukje langs een mooi weitje met huppelende paardjes en Zelhem komt in zicht. Het was een onverwacht zware etappe vandaag. Nog even door het dorp heen waar we Smoks Hanne op de foto zetten en dan lekker douchen. Morgen beter hopelijk.

14e etappe woensdag 6 febr Zelhem – Braaamt 20, 5 km
Lekker geslapen en weer uitgerust op pad, door de weilanden van Zelhem waar we een mooi bouwproject tegenkomen, een oude zuivelfabriek wordt verbouwd voor woningbouw, de kathedraal van Zelhem. Na 1,5 u een rust in het koetshuis van kasteel Slangenburch. Het landschap verandert weer naar kleinere perceeltjes en om elk hoekje weer een nieuw uitzicht. Het coulissenlandschap wordt het daarom genoemd. We lezen over de 1e hoogovens vlakbij Doetinchem, steken de oude IJssel over en zien in de verte al het Montferland liggen, nog niet wetende dat ons overnachtingsadres daar tegenaan ligt, in het gehucht Kilder, vlak bij Braaamt. Gelukkig ging het lopen vandaag weer beter.
We slapen in een tot klein theatertje omgebouwde varkensstal, alles nieuw en eten mee bij Henk en Anneke

15e etappe donderdag 7 febr. Braamt – Millingen aan de Rijn 27,7 km
We rekenden vandaag op veel regen maar we zijn er de hele dag omheen gelopen. De zon begon zelfs te schijnen. Wel een stevige wind die het  ons op de dijk van Spijk moeilijk maakte.
We startten vroeg omdat we een lastige tocht hadden over veel onverhard pad en hoogteverschil. Dan is het niet handig om meteen al een paadje te missen waardoor we 20 min extra moeten lopen. Direct het Montferland over, door dichte bossen met mooi uitzicht bij Hoch Elten en een vleugje Duitsland. Waarschijnlijk iets te stevig doorgestapt want onze benen en voeten begonnen op te spelen. Met weinig rustpunten en de druk van het pontje van 15u te moeten halen maakten we het onszelf niet gemakkelijk. In Spijk, waar alles uitgestorven lijkt, even naar de wc bij de kleine basisschool, een winderige tocht over de dijk naar Tolkamer waar we toch nog even tijd maken voor een kom erwtensoep. De schepen op de Rijn hebben moeite om stroomopwaarts en tegen de wind te varen, het zijn ook enorme gevaarte. Daarna om de steenfabriek heen gelopen en op tijd voor de overtocht naar Millingen op een leuk pontje. Vandaag een lange tocht, morgen nog naar Groesbeek, waar Gijs ons ophaalt en naar Waspik brengt.

We lasten een 2daagse rustpauze in en gaan maandag weer verder.

1. Sjaak van Noije:
    7 februari 2019
    even rust kan geen kwaad zo te horen. Succes morgen met het lopen, en geniet van de 2 dagen rust.
  2. Dorine:
    7 februari 2019
    Hallo Marjolein en Gonny, wat mooi om alles te lezen. Even bijtanken in jullie eigen bedje is denk ik wel prettig.
    Succes verder en wij volgen jullie mooie verhaal.
    Rust lekker uit thuis. En toi toi verder met het Pieterpad.
  3. Mieke:
    8 februari 2019
    Dat was een lange etappe donderdag. EN 2 dagen rust in het vooruitzicht. Gelukkig hoefden jullie het brandje in Vorden niet zelf te blussen. Gefeliciteerd met het volbrengen van Boek 1. Nog een mooie wandeldag en een fijn weekend.
  4. Annelies van Gilst:
    8 februari 2019
    Prima dagen uitgekozen om te pauzeren 💨🌧! Wel heel stoer dat jullie al zo ver gekomen zijn. Ook hele leuke overnachtingsadresjes gehad zo te lezen.Fijn weekend en succes maandag met de voortzetting van jullie monstertocht.
  5. Thea:
    8 februari 2019
    Mooi verslag weer....fijn om 2 dagen even op adem te komen...maandag weer met frisse moed verder,succes. Pakken jullie de tocht vanaf Groesbeek weer op .? Duivelsberg bij Nijmegen waar jullie als het goed is ook komen is een prachtig gebied,groet
  6. Mariella:
    8 februari 2019
    Even bijtanken en vol goede moed weer verder, mooie omgeving waar jullie lopen
  7. S.Jode:
    9 februari 2019
    Lieve meisjes,wat zware dagen gaden jullie.Goede beslissing - een paar dagen uitrusten en dan nog verder.Succes . Liefs. Silvija
  8. Diny:
    13 februari 2019
    Zo gaat tie goed, zo gaat tie beter, alweer een kilometer!
    De weersvooruitzichten zijn goed, en worden steeds beter. Heel veel succes, geniet ervan, en bedankt voor jullie mooie wandelverhalen iedere keer....
    Diny