Limburg van noord naar midden

16 februari 2019 - Swalmen, Nederland

Donderdag 14 febr 19e etappe Vierlingsbeek – Tienray 20 km
Gisteren nog vergeten te vertellen dat we door het gebied Maasheggen lopen waar de houterige heggen gevlochten worden en een mooi landschap vormen. Ze worden momenteel heftig gesnoeid zodat ze er mooi strak bij staan.
Vandaag sluit mijn zus Mieke aan voor enkele etappes, we halen haar op van de trein die door een storing niet komt. We lopen vast aan en iets later komt Mieke toch nog met een busje in Smakt waar wij in het pelgrimsrestaurant aan de koffie zitten.  De plaatselijke kapel wordt best bezocht. We gaan daarna een mooi bosgebied in, de zon komt ook lekker door  en  ww genieten met volle teugen. Na sir gebied komen we bij wat wegen  die verlegd zijn door de Maas werkzaamheden en moeten we over een hek klauteren wat ons best goed afgaat
We komen door Wansum en het liedje van Rowen Heze, Wansumse wind, gaat niet meer uit het hoofd. Daarna lopen we vlak bij Meerlo door een gerestaureerd kasteeltjewaar we bij het woonhuis met bijzondere bewoners wat water vragen, het is heerlijk zacht van smaak. Ze hebben nog een fornuis waar menig antiquair jaloers op zou zijn, gewoon in gebruik he.
Dan nog het laatste stukje naar Tienray waar deze nacht ons bed staat. Heerlijke wandeldag!

Vrijdag 15 febr. 20e etappe Tienray – Venlo 23 km en 17gr.
Tienray is een bedevaartplaats en dat betekent elk half uur een ave Maria tingeltje uit de kerktoren. De hele nacht door. We voelen ons heel vroom.
De gastvrouw vertelt van haar voetreis naar Santiago, indrukwekkend. Nu weer verder met ons pelgrimspad. De zon schijnt, blauwe lucht. Eerst een stuk door een gebied met veel waters, de zg schuitvaarten, ontstaan na veenoogst, prachtige paden. We komen bij een privé-uitspanning waar koffie en thee klaarstaat en de dame voor ons nog wafels met kersen maakt. Dat slaan we niet af. Dat alles voor een vrijwillige bijdrage. We hebben nog geluk als we een veldje oversteken tussen 2 klaphekjes, even erna komt er een hele kudde runderen met kleintjes aangelopen, het is achter het hek een mooi gezicht maar we hoorden van wandelaars na ons dat ze toch hadden moeten rennen.
Kenmerken van de streek zijn de aspergevelden, de rozenteelt en de bedevaartsplaatsjes. In Grubbenvorst klooster Providence, proviand genoemd door onze gastvrouw. Dan gaan we met het pontje voor 0,30 pp de Maas over en lopen een taai stuk over dijkjes en weilanden met in de verte Venlo al in zicht. De toren lonkt en Mieke wijst ons de weg door de stad. Daarvoor nog een kapel Leef Vrouwke van Genoei, een dankplaats voor al het goede wat iemand kan overkomen.
We overnachten in Blerick, vlak over de brug.

Zaterdag 16 febr 21e etappe Venlo – Swalmen 26 km
Onze gastvrouw is ook een actieve wandelaar en dat levert altijd leuke gesprekken op. Maar we moeten weer op pad om een flinke tocht te maken, Leonne en Petra sluiten vandaag ook aan. Na 6 km eerste stop bij het klooster waar een Emmaushuis is gevestigd die vandaag open is. We nemen toch even een kijkje maar kunnen niks meenemen. Daarna komen de bossen, lange paden, soms langs een afgrond, hier en daar in Duitsland. We zien in Tegelen de dakpannenindustrie, althans de stooktoren ervan en lopen over een voormalige stortplaats. Het is prachtig weer en daarom zijn er vandaag toch wat cafeetjes open. Veel wandelaars fietsers en ruiters op de been. Vlak voor Swalmen nog even een rust en dan langs de Swalm het dorp in, waar we op het kerkplein met een biertje eindigen. Onder het oog van Johannes Nepomusemus, de patroon van het zwijgen. Sssstttt
Op het plein staat een wegwijzer, nog 83km naar de Pietersberg.

1. Mieke:
    16 februari 2019
    Mooie samenvatting van prachtige en gezellige wandeldagen. De benen deze avond nog ietwat stram, geniet ik na, met groot respect voor jullie barre, al doorstane tocht. Nog een paar stevige etappes scheiden jullie van een wederom volbracht bijzonder avontuur. Petje af.
  2. Bermi:
    16 februari 2019
    De laatste loodjes dames en jullie hebben een hele mooie tocht gedaan als ik dit allemaal lees,geweldig.
  3. Marion:
    16 februari 2019
    Succes met de laatste km's ladies! Geniet nog van de laatste etappes!
  4. Thea:
    17 februari 2019
    Gezellig dat jullie gezelschap hebben van Mieke en nu van Leone en Petra, succes verder richting Sittard waar een mooi klimmetje op jullie wacht langs het roomse rijk met aan weerszijde van de weg mooie beelden van lijdensweg christus. Blijft voorlopig mooi wandelweer,groetjes
  5. Louis Biemans:
    17 februari 2019
    mooie verhalen mooi avontuur mooi ervaring mooi blijven genieten
    nog een klein eindje brei er een mooi eind aan
    Groetjes
  6. Sjaak van Noije:
    17 februari 2019
    gelukkig werkt het weer de laatste dagen mee. Dat maakt de tocht toch een stuk aangenamer. Het einde komt in zicht, nog veel succes.
  7. Diny:
    17 februari 2019
    Wat een ervaring en hele mooie reisverhalen.. Al lezend "wandelen" we met jullie mee!!
    Succes met de laatste loodjes...Het weer is jullie goed gezind..
    Groetjes van ons Jan en Diny
  8. Jopie Smans:
    17 februari 2019
    Weer wat mooie routes gehad en ook nog vroom de nacht doorgebracht. Fijn dat het nu zo'n heerlijk weer is geworden. Dat loopt een stuk lekkerder dan in de regen. De wandelroute is afwisselend maar ook het weer gaf vele varianten op jullie route. Nog klein stukje te gaan tot het eindpunt! Petje af voor jullie hoor.
  9. Jann boons:
    18 februari 2019
    Blijft leuk jullie avonturen te lezen
    En met deze temperaturen zeker goeg lopen
    Groetjes en nog veel plezier janny
  10. Vivienne:
    18 februari 2019
    Goed bezig dames!! Van sneeuw naar een stralend zonnetje!
    Nog veel wandelplezier het laatste stukje!!
    Gezellig dat de zussen aansluiten!