Een week verder

28 mei 2015 - Waldshut-Tiengen, Duitsland

Donderdag 21 mei  Kaiseraugst – Waldshut  55 km.

Vandaag gaat het nog niet geweldig met Gonnie maar ze wil wel rustig aan een kleine etappe doen. Het weer is goed en we fietsen op ons gemak pas om 11.30 u weg. We volgen de rijn die langs verschillende industriegebieden loopt. Op een gegeven moment een grote dam in de rivier, dat betekent het einde van de beroepsvaart, we zien alleen nog af en toe een rondvaartboot. We wisselen een paar keer van land, over de rijn is het weer Duitsland, en komen Door een soort van Baarle Nassau: Laufenburg, een plaatsje in 2 landen. Mooie historische binnenstad.

Gonnie knapt gaandeweg wel op en als we op de camping in Waldshut aankomen, gaan we lekker in het warme restaurant eten, ondanks dat de zon schijnt blijft het toch fris. We wisselen ervaringen uit met Henk, een 70-jarige man uit Zoetermeer die alleen op weg is volgens dezelfde route als wij, hij heeft ook veel moeite de juiste route te vinden via het boek.

’s Nachts krijgen we bezoek van een beest in de tent, Gonnie schrikt wakker en hij verdwijnt snel. S morgens merken we dat al ons eten weg is, het zat in 2 plastic tasjes in een fietstas, die vinden we buiten terug. Als we dit bij de receptie melden zeggen ze dat dit waarschijnlijk een vos is die dit wel meer doet.Dan maar een ontbijt in het restaurant  a €12,00 pp. Voor die prijs nemen we voor onderweg ook nog wat broodjes met beleg mee.

Vrijdag 22 mei Waldshut – Bisschofszell 104 km

Pas laat weg door al dat gedoe met die vos. We willen vandaag een flinke etappe maken maar dat valt tegen. Er staat een flinke wind tegen en alhoewel de dag zonnig begint, wordt het gaandeweg bewolkter en kouder. We trekken steeds meer kleren aan.Het is ook steeds flink klimmen en weer afdalen over hele kleine achterafweggetjes,, op een gegeven moment zijn we dat zo beu dat we hele stukken de doorgaande weg nemen, dat schiet wat beter op.

Af en toe een mooi uitzicht maar verder niet veel bijzonders. We moeten nog wat nieuwe proviand hebben (die vos zit nu aan onze thee, koffie, jam en pindakaas) en gaan voor we de camping opgaan nog even naar de Coop, helaas ligt die ook boven aan een klim van 12 %. Inmiddels is het 18 uur en willen we onderhand wel van die fiets af.

We eten op de camping in een soort van huiskamer een zelfgemaakt 1pansgerecht.. In ieder geval is het hier wat warmer als buiten .

We zitten  nu 20 km van de Bodensee.

Zaterdag 23 mei Bisschofszell – Buch 84 km.

Vanmorgen is het niet zo koud maar wel bewolkt. Het blijft droog maar om warm te blijven doen we onze regenjassen aan. We komen al snel een soort van pontje tegen, de man zet ons vriendelijk over en we fietsen verder Door een agrarisch landschap , boerderijen met mooie grote houten schuren met bewerkte deuren. Veel paardenstallen met de coryfeeën van gewonnen concoursen op de voorgevel. Om 11 uur zijn we aan de Bodensee , waar we even van genieten. De route gaat daar langs naar het zuiden en we fietsen verder door de drukte van snelweg en spoorlijnen en dorpjes die allemaal in dat dal liggen. In de verte zien we de alpen met besneeuwde toppen liggen. Kilometers fietspad, soms verhard maar vaak met gravel.  Aan de overzijde van de altrhein ligt Liechtenstein.

Het gaat goed vooruit met de wind in de rug. Nog 1 dag en we zitten in Italië.

Buch blijkt best een flinke stad te zijn met een grote winkelstraat. We doen nog even boodschappen voor een avondmaaltijd te bereiden. Op de camping zitten nog wat fietsers, uit Duitsland deze keer. Dat levert altijd wel gespreksstof op. Ze vinden het boekje met de beschreven route geweldig.

We zijn 14 dagen onderweg en hebben 1 rustdag gehad, 1110 km gefietst.

Zondag 24 mei Buchs – Thusis  75 km

Werden we gisteren met klokgelui binnengehaald, vanmorgen fietsen we om 10 u met klokgelui weer weg. Leuke camping midden in het dorpje. Eerst weer een stuk langs de Rhein, we hebben een pauze in Chur, wat een beetje tegenvalt. Het is er zo rustig. Het valt op dat het weekend is, veel wandelende, fietsende gezinnen en sporters. Na Chur een heel mooi stuk waar we eerst flink voor moeten klimmen, een weg die uitgehakt was in de 2eerste wo , in de rotsen door Poolse soldaten: de Polenweg. Hoog en met prachtige vergezichten.

In de afdaling fietsen we een grote groep scouting achterop. Een paar kilometer verder staat hun tentenkamp. Op een plaats waar een bord  Niet kamperen, nou ja…..

Daarna zijn we snel in Thusis, onze laatste plaats voor vandaag. We eten bij de Italiaan en kijken nog even bij de Bahnhof hoe laat de trein gaat, morgen gaan we met de Rathische Bahn over de berg naar skt Moritz. De splugenpas zien we even  niet zitten met de bepakking.

Maandag 25 mei  Thusis Moritz Colico 85 km

Op deze 2e pinksterdag gaan we eerst met de trein naar Moritz om de Splugenp as te ontwijken. Deze is met bepakking erg zwaar en we willen ons 6 u ploeteren besparen. Het is een prachtige rit van 1,5 uur Door het berglandschap. Verschillende mooie bouwsels  van bruggen gezien. We eindigen in de sneeuw en bekijken Skt Moritz voordat we de afdaling beginnen. Eerst nog 15 km vlak en daarna fluitend naar benee via de Malojapas. We eindigen de afdaling in Chiavenna wat we al kennen van een eerdere vakantie  en nemen een betaalbare cappuccino met een broodje. Dit is Italië en de temperatuur is meteen  10 graden warmer, het ruikt er al weer heel anders, de kamperfoelie staat volop in bloei. Het duurt nog een goeie 35 km voor we het Comomeer bereiken waar we eerst op een campercamping geweigerd worden maar daarna snel de goede camping vinden.

Het valt ons op dat hier gewoon gewerkt wordt vandaag, de fabrieken draaien gewoon en in de rivierdalen wordt grind en zand gewonnen. Ook zijn veel winkels open.

We zijn ook nog in overtreding geweest, eerst 5 minuten staan wachten voor een gesloten spoorwegovergang, geen trein te bekennen. Daarom maar voorzichtig toch overgestoken, en toen kwam die natuurlijk in de verte aangetoeterd. We waren ruim op tijd weg hoor. 5 min later komt er op een stil landweggetjetoch de carabinieri “toevallig” langsgereden.  Wij wisten van niks natuurlijk.

Dinsdag 26 mei Colico – Bellagio 35 km

We nemen afscheid van Henk die vandaag een rustdag neemt en wij fietsen langs het Como meer een prachtige tocht met geweldig uitzicht op het meer. In Varenna steken we over naar Bellagio waar we de camping opzoeken om een rustige middag te hebben. Deze camping ligt hoog boven het meer en is heel mooi en heel duur, we blijven Hollanders nietwaar?

En wat doe je dan op je vrije middag? Je gaat een stukje fietsen 8 km de berg op naar een wielermuseum en  kapelletje van de beschermvrouwe van de wielrenners,  Madonna Di Ghisella, zeer de moeite waard. Op de terugweg hoog in de bergen in een dorpje bij de plaatselijke super een maaltje bij elkaar gezocht en onze dag kan niet meer stuk.

Woensdag 27 mei Bellagio – lago d’iseo 110km

9.00 u vertrek, mooi op tijd. Omdat het al lekker warm is en alles droog gaat het inpakken  veel gemakkeljker en sneller. Nog een stukje langs de rotswand van het Comomeer naar Lecco en dan een fietspad naast de Adda richting Brivio waar we bij de plaatselijke slager verwend worden met een broodje rosbief. Daarna verbazen we ons over de inventiviteit van Leonardo da Vinci op waterkundig gebied, hij heeft een pontje bedacht wat op de stroming zich voortbeweegt, en een uniek kanalenstelsel afgetapt van de Adda. Mooi om te zien en de tijd en de kilometers vliegen voorbij. Ook zijn er wel 3 oude waterkrachtcentrales met mooie oude gebouwen. Omdat er niet veel campings in deze omgeving zijn besluiten we door te fietsen en het Isomeer proberen te halen. Eerst nog een kleine pasta gegeten en dan blazen we door het ietwat saaie landschap met een flinke snelheid. Onderweg nog 2 zussen uit Twente opgepikt  die een eindje meefietsen. Zij hebben ook wat moeite met de routebeschrijving en maken dankbaar gebruik van onze navigatie. Om 18.00 u staat de tent en kunnen we gaan relaxen. Het werd zo weer een unieke dag.

Donderdag 28 mei  Iseo – Desansano aan het  Gardameer 78 km.

Op de afgelopen camping was niets te bestellen van brood oid dus moeten we eerst naar een winkel voor ontbijtspullen. Daarom zijn we wat later weg, jammer want we hadden een beetje vrije middag willen hebben om de was te doen. We dwalen wat door het eerste dorpje wat nog meer oponthoud veroorzaakt. Na 34 km komen we in Brescia wat best een mooi plaatsje blijkt te zijn. Er staat een manifestatie tegen fascisme op stapel, mensen hebben bij stralend weer een paraplu bij , dat heeft er mee te maken blijkbaar, dat zoeken we nog eens op.  We lunchen met een meloen, banaan en koek op het plein. Daarna fietsen we door een landschap met landbouw en wijngaarden afgewisseld met mooie oude dorpjes. De navigatie stuurt ons weer keurig de kleine fietspaden op. We moeten in Desensano wat zoeken naar een camping, de sexshops staan beter aangegeven dan de campings maar die hebben we nu net niet nodig. Uiteindelijk komen we op een mooie camping waar we de was kunnen doen, uitrusten, eten en weer een stukje op Internet zetten.

Totaal gefietst 1500 km , nog te gaan ongeveer 900 km.

1. Vivienne:
    28 mei 2015
    Wauw dames, goed bezig! Wat fijn om te horen dat het weer ook al wat beter wordt. Dan gaat het allemaal toch wat gemakkelijker hè!
    Leuk dat jullie ook anderen tegen komen die dezelfde route fietsen.
    Geniet er nog van samen!
    Gr. Viv
  2. Meike:
    28 mei 2015
    Dat was geen vos, maar de campingeigenaar die nog iets aan jullie wilde verdienen! ;)
  3. Leonne:
    28 mei 2015
    Ik dacht precies hetzelfde als Meike. Maar goed. Leuk om over jullie belevenissen te lezen. Het klinkt erg leuk maar soms ook zwaar. Ik ben me aan het voorbereiden op onze reis naar Alpe D'Huzes. Onze auto was nog even naar de garage voor een beurt en nieuwe distributieriem. Daar hebben ze de kleppen bij beschadigd en dus is de auto niet op tijd klaar. Heb ik een gloednieuwe peugeot 308 meegekregen. Dat wordt een lekker ritje naar Frankrijk. Verder hebben we allemaal erg veel zin in het muzikaal ondersteunen van de deelnemers. En natuurlijk Els die meeloopt en John die gaat fietsen. Els en John zijn allebei bandleden.
    Veel succes en plezier met jullie tocht.
    Groetjes, Leonne en Petra xxx
  4. Riet:
    Hallo Gonnie en Marjoleine
    Wat een avontuur.
    Maar het is niet alleen vakantie maar jullie stoere meiden klaren deze klus.
    Geweldig hou vol jullie kunnen het!!!
    Groetjes Louis en Riet
  5. Jopie Smans:
    28 mei 2015
    Wat een belevenissen maken jullie mee!
    Gezellig om ook Nederlanders tegen te komen die dezelfde rit fietsen.
    Fijn dat het met Gonnie weer beter gaat.
    En heerlijk om met mooie weer te rijden lees dat jullie al heel wat km-ters op hebben zitten, chapeau!
    leuke foto's ook van pontje en Bodensee.
  6. Mieke:
    28 mei 2015
    Wauw !!!! Ja ik ook Vivienne. Wat een leuk verhaal weer om te lezen en ik geloof dat jullie op zijn tijd ook wel afzien. Maar tot nu toe een prachtig reisverhalen. Leuk om jullie zo te volgen. Jullie doen het geweldig, Proud of you. Keep going Ladies. XXXX
  7. Bert en Diny:
    Hoi Gonnie en Marjoleine,
    Wat een avontuur en al zover gekomen.
    Ik weet zeker dat jullie de laatste 900 km ook aankunnen.
    Veel fietsplezier en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
    Diny de Graauw
  8. Nicoline lambooy:
    29 mei 2015
    Geweldig dat het goed met jullie gaat en Gonnie weer opgeknapt is. Wat een bikkel om toch te blijven fietsen.
    Houd de humor erin Marjoleine want jullie reis verhalen zijn erg plezierig om te lezen. Zet em op!!! Groetjes Nicoline
  9. Barbera:
    Hee meiden,

Geweldig om die belevenissen van jullie te volgen. Wat een avontuur! En wat gaat het snel. Jullie zijn al zo'n eind op weg. Succes met de laatste 900 km. Hopelijk blijft er straks voldoende tijd over om lekker rustig vakantie te houden in het mooie Italië! Geniet!

Groetjes Barbera
  10. Maja:
    29 mei 2015
    Hallo Gonnie en Marjolein, we zitten hier koffie en thee te drinken in het steunpunt en heb je reisverhalen vertelt en de foto s laten zien aan de bewoners. Jan en Tinie vinden dat je een goed doorzettingsvermogen hebt en zijn trots op je! Ook de anderen vinden het erg knap. Zij zouden al lang voor pampes liggen. Ze wensen je goede reis verder en weer een veilige thuiskomst. Ze missen je wel hier hoor en leven erg met jullie mee. Groetjes van allemaal
  11. Franka Flipsen:
    30 mei 2015
    Hallo gonnie en marjolein wat een mooi reisverhaal ik zou zo op de fiets willen springen .Zonde dat het weer af en toe tegen zit en de vos natuurlijk. Maar hou vol jullie redden het wel groetjes
  12. Joke de Hond:
    Hoi Gonnie en Marjolein.
    Wat een mooi verhaal van die vos,niet leuk,
    maar het past wel in een reisverhaal.
    Ik zie het al voor me,de volgende keer
    beter af sluiten.Veel fiets plezier en groetjes van Joke de Hond.
  13. Petra:
    30 mei 2015
    Wat ontzettend knap van jullie twee! Vol bewondering lees ik jullie verhalen en het is leuk om zo met jullie reisverhalen op de hoogte te blijven! Hou vol en geniet lekker samen!!ik blijf jullie volgen!!
    groetjes Petra de Baat
  14. Mirelle:
    3 juni 2015
    Hoi Gonnie en Marjolein,

Het is net een boek wat je aan het lezen bent.
    Wat een leuke en interessante reisverhalen.

Gr,Mirelle