gearriveerd in Basel

21 mei 2015 - Metz, Frankrijk

Zondag 17 mei  Metz – Mittersheim  92 km

Gisteren hebben we de stad Metz bekeken,  was leuk, mooie gebouwen  oa het station en cathedraal  st  Etienne.  We hebben boodschappen gedaan  en zelf eten gekookt  op 2 brandertjes. Toeterende auto’s  reden af en aan bij het stadhuis waar verschillende bruidsparen aankwamen en een feestje vierden.

Vandaag op tijd vertrokken voor de rit vanuit METZ  richting Vogezen.  De stad uitrijden viel nog niet mee maar dankzij kaart en navigatie toch redelijk rechtstreeks op de route gekomen. Die leidde ons weer Door hele kleine gehuchten en het is echt waar, het platteland in Frankrijk loopt leeg, geen kip te zien op de straten.maar lastiger was dat er ook geen café of restaurantjes open was.  Gelukkig hadden we wat meegenomen en op het pleintje bij de Mairie van Berig Vinttrange aten we onze lunch: een boterham met la vache  qui rit, een gekookt  ei en 2 mandarijnen.  Omdat we toch water nodig hadden keken we eens rond en waarachtig, t.o.  de Mairie bleek een soort Bolder te staan waar waarschijnlijk de hele  bevolking van het  dorp een feestje hield. Rijen flessen rode wijn stonden al ontkurkt. De vrijwilligers waren in de weer met de afwas.  We konden hier ook naar de wc die mooi groen geschilderd was met roze toiletpapier. Daarna weer op pad, de wegen gingen op en neer, was vermoeiend om steeds weer een klim te doen en daarna weer  af te dalen. Mooie groene weilanden met grote vijvers de zg etanges  die vol vis schijnen te zitten. We zien onderweg veel beesten, vossen, muizen in de berm, ooievaars, reigers, buizerds.aan het eind van de dag mooie uitzichten op de Vogezen die ons va morgen te wachten staat.

Rond 15.30u de camping opgezocht waar we een heel stuk voor ons alleen hebben, lekker zonnetje erbij. Wij zoeken maar eens een eettentje  op.

Maandag 18 mei Mittersheim – Rothau  90 km 1085 hoogtemeters col du Donon

Het enige mooie aan de afgelopen camping was het weggetje er naar toe tussen 2 meertjes door. Wat een bij elkaar geraapt zootje van in elkaar geknutselde hutjes.  Langs een kanaaltje met leuke sluisjes ,fietsen we door Lotharingen, het is mooi weer en langzaam maar zeker naderen we de eerste serieuze klim over de col du Donon. Die duurt zo,N 30 km maar de eerste 15 zijn gemakkelijk. Daarna wordt het zwaarder en loopt Gonnie uit, ze gaat de koffie met kwetschtorte vast bestellen. Bedankt Wim en Corrian,  hij was heerlijk.  De klim biedt pas op de laatste kilometer mooie uitzichten. Hij valt ons beide zwaar, dat belooft wat. Na de afdaling volgt een zoekproces naar onderdak, volgens ons boekje is de eerstvolgende camping 20 km met een klim verderop, dus de jeugdherberg opgezocht. Zit vol.

Na wat  vragen en een vriendelijke mevrouw van de Office du Tourisme  blijkt er toch 3 km verderop een camping te zitten. Ondertussen zijn we zo moe dat we geen zin meer hebben om te koken en eten we bij een Franse Italiaan onze buikjes rond en fietsen we voor de 3e keer hetzelfde weggetje naar de camping.

Dinsdag 19 mei Rothau – Ruffach  84 km 470 hoogtemeters.

De volgende klim is gemakkelijker en we zijn in no time boven. Wel in de regen want va 7 u vanmorgen is het gaan miezeren.  In de afdaling wordt het droog en in de verte zien we het lichter worden. Er is een duidelijk verschil in omgeving,  we zien in deze streek veel houtzagerijen met het bijbehorende vrachtverkeer met reuzen van bomen. Ook zijn er veel de destilleerderijtjes .er zijn weer wat meer winkeltjes en de cafés zijn gewoon open. We nemen na de koude afdaling een warme chocomel in een louche tentje. We fietsen mooi tussen 2 bergketens  links  en rechts van ons door een dal. Leuke dorpjes en veel kastelen op de toppen van de bergen. Het laatste stuk van zo,N 40 km gaat Door de wijnvelden  over een mooi fietspad. We bekijken Turckheim,  origineel oud stadje.

Op de camping  in Ruffach komt ook een Belg aan die slecht nieuws heeft wat betreft het weer. Er schijnt morgen en donderdag in de alpen sneeuw te gaan vallen. Hij fietst naar zuid Frankrijk om over te steken naar Corscica  en dan via Italië terug te komen. We koken zelf op de brandertjes en kunnen in een soort lokaaltje binnen zitten, ook wel weer eens lekker. Morgen zijn we in Basel en hebben we 1 boekje gehad.

Woensdag 20 mei  Ruffach – Kaiseraugst  90 km

Vanmorgen eerst de gebruikelijke bui maar daarna toch redelijk droog gebleven. We fietsen het wjjnlandschap uit en komen in de vlakker gebied met veel landbouw, maïs en koren die besproeid worden via grote sproeiinstallaties van wel 200 m  breed. Lijkt mij iets teveel van het goeie gezien onze ervaring met het weer maar het zal zijn dienst wel bewijzen. Een heel stuk door een woud waar we verschillende dingen tegenkomen die met de oorlog te maken hebben. Bunkers, monumenten en wat tanks en kanonnen.  Daarna gaan we zuidelijker richting Basel langs een kanaal met fietspad ernaast.  Vlak bij Basel is het nog even zoeken maar rond 14 u staan we dan toch op de Mittlere  Brucke.  Onze paspoorten zijn geeneens gecontroleerd. Gonnie voelt zich niet zo lekker en wil snel,uit de drukte,  we zoeken daarom al gauw de weg naar het buitengebied op met een camping op zo’n  15 km. We staan op de oever aan de Rijn en de tent staat nog maar net of het begint te regenen. Toch wordt er op de rivier nog gekanood.  Nog snel de Coop opgezocht voor wat proviand wat Gonnie geheel tegen haar gewoonte aan zich voorbij laat gaan. Hopelijk voelt ze zich morgen beter.

We hebben nu in 10 fietsdagen  866 km afgelegd en voelen ons goed. 1 rustdag gehad. Het fietsen gät prima en is hartstikke leuk. Het tent afbreken en zorgen voor je onderhoud is wat minder. We zijn benieuwd naar de rest van de reis, de Splugenpass  zal een zware dobber worden en het weer in Zwitserland baart ons ook wat zorgen.

1. Yves:
    21 mei 2015
    Heel knap Dames! Nu al in Basel!! De tijd vliegt. Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal!

Vele groetjes vanuit een Zonnig Waspik en een bruisende Bolder
  2. Lean biemans:
    21 mei 2015
    Het is heerlijk om jullie verhaal te lezen en te horen wat er onderweg allemaal op jullie weg komt
    Mocht je de weg kwijtraken geen ramp Lourdes en Santiago liggen ook in het zuiden dus het komt altijd goed
    Groeten .Gonnie niet ziek worden zodat je van deze tocht kan blijven genieten
    Lean
  3. Franka Flipsen:
    21 mei 2015
    het is fijn om te horen dat de reis goed verloopt op naar het volgende stuk en gonnie niet ziek worden he anders moet ik met de pap komen groetjes
  4. Mieke:
    21 mei 2015
    Hi dames, wat leuk weer om jullie verhaal te lezen. Zo te horen zit het soms mee, soms tegen. Hopelijk geknapt Gonnie snel op en gaat het weer meevallen. Superknap hoor, die hoogtemeters zullen idd niet altijd meevallen. Toi toi toi, heel veel voorspoed op het volgende traject. Ik zit hier trouwens in jullie huis lekker bij de open pui. Gaat allemaal goed en is fijn. Vanavond nog een late dienst en morgen vroege en dan mag ik weer even vrij zijn en naar de sauna met Claudia en Tessa. XXX
  5. Bert en Diny:
    Hoi Marjoleine en Gonnie
    Heel leuk om jullie reisverslagen te lezen.
    Veel succes met de vervolgtrajecten en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal
    Hopelijk is Gonnie na een goede nachtrust weer fit.
    Diny de Graauw
  6. Marjoleine:
    21 mei 2015
    Even snel een update van vandaag, Gonnie was nog niet fit maar we besloten om toch een stukje rustig aan te fietsen. We zijn zo,N 55 km verderop gekomen. En in de loop van de dag ging het weer wat beter. Dadelijk voorzichtig wat eten en het zal wel weer gaan. We zitten op een fijne camping waar we ook warm binnen kunnen zitten, tentje staat alweer. We kijken alweer uit naar morgen. ARRIVERDECI
  7. Jopie Smans:
    21 mei 2015
    Wat een tocht maken jullie! Veel gezien en gefietst op fijne en klimmende weggetjes met veel natuurschoon! Leuk dat jullie ook de plaatsen waar je komt bezichtigen krijg je van alles mee op de trip.
    Lees net dat Gonnie zich gelukkig weer beter voelt.
    Succes met de pas die eraan komt! Groetjes
  8. Corrian:
    21 mei 2015
    Nou Marjolein en Gonnie ,Leuk jullie te volgen , het gaat jullie lukken !!groetjes .
  9. Irma:
    22 mei 2015
    Heej meiden, wat een leuke verhalen! Heel veel plezier en geniet van de reis!

Liefs Irma
  10. Kees en Rhesie:
    22 mei 2015
    Mooie verhalen, heel herkenbaar, jullie vorderen snel, knap hoor al die hoogtemeters en die Splugenpass gaat jullie lukken en dan lonkt het hopelijk zonnige Italia !
    Verstandige beslissing om een rustige fietsdag in te lassen en al fietsend te recupereren.
  11. Anne:
    22 mei 2015
    Hoi Marjoleine en Gonnie, wat een stoere meiden zijn jullie toch!!Geweldig zoals jullie het doen! Hopelijk is Gonnie weer opgeknapt en valt het mee met het weer!Wij zijn inmiddels gearriveerd in Vinci. De eerste dagen was het weer prachtig maar vandaag is een echte regendag en gebruiken we dus maar om lekker te lezen en wat te koken. Tot binnenkort!! Ciao!!
  12. Thea:
    22 mei 2015
    Geweldige verhalen en schrijverstallent hoor !!ik geniet er erg van en kijk uit naar de volgende verhalen ! Succes verder op jullie reis
  13. Joke de Hond:
    23 mei 2015
    Geweldig wat jullie doen.Connie je moed wel fit blijven hoor.
    Ik geloof wel dat jullie dat redden,Geniet van jullie tocht,
    en tot schrijfs. Joke
  14. Mirelle:
    24 mei 2015
    Hoi Gonnie en Marjoleine,

Petje af voor jullie.
    Wat een fietskilometers hebben jullie er al opzitten.
    Heel leuk om jullie reisverhalen te volgen.
    Ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    Beterschap Gonnie en nog veel fietsplezier samen.

Gr,Mirelle
  15. Hans de Lange:
    24 mei 2015
    Moi luitjes, kunnen jullie het een beetje volhouden?
    Hoe is het weer in Zwitserland? Nog redelijk droog kunnen houden?
    Al gearriveerd in de stad Chur, de hoofdstad van het kanton Graubünden. Het is beslist de moeite waard hier een dagje rust te nemen en de binnenstad (der altstadt) te bezoeken. Chur is zo'n 5000 jaar geleden door de Romeinen gesticht. Informeer eens bij de plaatselijke VVV naar de bijzondere bezienswaardigheden en loop eens de historische stadswandeling. Het VVV-kantoor vinden jullie in het treinstation van Chur. Het vervolg van jullie trektocht richting Thusis langs de Rijn tot aan Reichenau is iets minder fraai, veel industrie en forenzen dorpen. Vanaf Bonadus gaan jullie langs de Hinter-Rijn. Is gelijk een stuk fraaier, met ook wel forenzen dorpen maar ook mooie kastelen en burchten.
    Vanaf Thusis zal het er op aan komen, de "Viamala" (slechte weg betekent dat in het Retoromaans). Dat wordt een hele klim.
    Hé bikkels nog veel plezier in Chur en succes met het vervolg van jullie fietstocht naar Rome.
    Groetjes Tjippie en Hans.