van Gardameer tot Povlakte

29 mei 2015 - Concordia sulla Secchia, Italië

Vrijdag 29 mei Desenzano – Concordia 105 km.

De ochtend begint bewolkt maar gaandeweg trekt de bewolking weg en als we s middags in de Povlakte fietsen is het behoorlijk warm. We vertrekken vanaf het Gardameer en de eerste kilometers is het nog wat klimmen. Daarna komen we langs een kanaal te fietsen en wordt het vlakker met korenvelden en graslanden alom die geïrrigeerd worden door kleine levada’s. We drinken koffie in een bar van een hotel en worden verwelkomt door een chagrijnig typetje. We komen aan de praat, nou ja, zij praat Italiaans en als we duidelijk maken dat we er niets van snappen gaat ze gewoon door. Een behulpzame vertaler zegt dat ze vroeger ook op de fiets naar Rome is geweest. Dat schept een band en ze ontdooit. Daarna komen op een marktje terecht waar we bananen en oliivenstokbrood kopen voor onderweg. Het is typisch maar in elk dorpje komen we wel door een Via Roma.Rond de middag bezoeken we Mantova,deze stad ligt aan de noord en oostkant aan grote waterplassen wat een mooie binnenkomst gaf, een mooie kastelencomplex, en lunchen aan de oever van de rivier. Daarna richting zuiden en na 20 km steken we de Po over om daarna nog wat omlaag te gaan en in de warme streek terecht te komen.  De povlakte lijkt eigenljk wel wat op Nederland, groene vlakte mt wat bomen. Alhoewel het later in het jaar wel wat uitgedroogder zal zijn.Na wat gevaarlijke kilometers over de gewone weg gaan we het laatste stuk weer over een rustig fietspad. Omdat in deze streek nul campings zijn, zijn we aangewezen op een b&b, dat wordt even zoeken in Concordia maar Gonnie stapt een alimentario binnen en laat zich de weg wijzen na het adres te laten zien in het boekje. We komen terecht op een boerderij waar de hele familie zich er mee bemoeit maar uiteindelijk Andrea de figlio(zoon) van de trekker springt , ons de kamer wijst en alles afhandelt. Mooie kamer met een  lekker bedje.

S avonds verbazen we ons over wat we allemaal meemaken op zo n dag.  En hoever we al zijn gekomen, we zijn meestal wel moe maar s morgens toch ook weer fit voor de volgende rit.

1. Gerry:
    29 mei 2015
    Wat een ervaringen allemaal....jullie genieten !!
    Leuk om te lezen.Nog veel trapplezier!!
  2. Dorine:
    29 mei 2015
    Hoi marjolein en gonny, wat gaat ie goed zeg!!! Super om jullie zo te moge volgen en jullie schrijven zo leuk en goed. Als we het lezen beleven we het hier een beetje mee. Wat zijn jullie inderdaad al ver gekomen en gelukkig dat gonny weer wat is opgeknapt, want t dat kun je niet gebruiken. Succes verder en geniet ervan samen.
    Een lieve groet uit waspik van Dorien en hans.
  3. Maja:
    29 mei 2015
    Leuk dat jullie terug gereageerd hebben en we zullen het morgen voorlezen aan de bewoners! Mooie reisverhalen en Gonnie ik ga jou nachtdienstje draaien vandaag. Genieten jullie ook maar van een echt bed vannacht wie weet hoe lang het weer duurt voordat je daar weer in slaapt ; ). Fijne reis verder!!
  4. Yoke:
    30 mei 2015
    Nou jullie maken zeker veel mee en dankzij de blog kunnen we lekker meegenieten. Super goed van jullie dat jullie al zo ver zijn! Wij gaan onze tent dit weekend ook uitproberen, maar dan in Oosterhout. Veel plezier nog met jullie reis en niet vergeten te smeren hè? Als het zonnetje schijnt ;-) Hele dikke knuffel van ons xxxxx
  5. Geertje:
    30 mei 2015
    Hoi Gonnie en Marjolein! Wat zijn jullie al ver! Heerlijk om jullie fietsbelevenissen te lezen. Ik heb ze zojuist allemaal achter elkaar gehad, beter dan een boek! Heb zo voor mijn gevoel van Waspik tot aan Italië heerlijk met jullie meegefietst :-) (en dat is erg fijn, wij missen het fietsende leventje stiekem best wel) Waar jullie nu zitten kan er volgens mij overlap zijn met "Reitsma's route" dus wie weet komen jullie hier weer meer fietsers tegen. Tof dat de fiets het goed doet en jullie zelf ook weinig mankementjes hebben! Waarschijnlijk krijgen jullie van de wat oudere Italiaanse mannetjes langs de weg ook de bemoedigende kreet "Forza" te horen, wij wensen jullie ook veel kracht, goede benen en vooral veel plezier toe! Forza Gonnie, Forza Marjolein!!! Raymond en Geertje
  6. WVZ Veestraat & Lucy:
    30 mei 2015
    Wat zijn jullie al ver, en wat een avontuur, hou vol (heb ik alle vertrouwen in) en heel veel plezier en succes verder op jullie tocht
  7. Joke de Hond:
    Hoi dames.
    Dit lijkt voor jullie,maar een peulenschil,wat knap al zover.
    Nog even en dan zijn jullie er, En dan het mooie weer ,
    hier is het behoorlijk koud Stuur maar wat zon hier naar toe.
    Van jullie reisverslag krijgen wij het ook een beetje warm.
    Groetjes Joke.
  8. Bernard en Lenie Abma:
    Hoi Bikkels,
    Wat leuk om steeds jullie verhalen te lezen. We hebben bijna het gevoel dat we er een beetje bij zijn. Fijn dat jullie nu ook zulk lekker weer erbij hebben. Hier lopen we nog regelmatig met de winterjas aan. Geniet van jullie reis,
    Groetjes Bernard en Lenie
  9. Tonny Roovers:
    31 mei 2015
    Zo dames,
    Wat goed van jullie om helemaal naar Rome te fietsen!
    Succes en groet,
    Tonny
  10. Ineke en Christiaan:
    31 mei 2015
    Hallo Marjolein en Gonnie,
    Wat ver zijn jullie al gekomen en wat een mooi reisverslag! Leest inderdaad leuker dan een boek!
    Super knap wat jullie doen, vast een onvergetelijke ervaring.
    En dan nog Rome zelf zien!
    Veel succes verder, we kijken uit naar het volgende verslag!
    Groetjes uit winderig en nat Waspik ,
    Ineke en Christiaan