Kilometers maken tegen wil en dank.....

31 mei 2015 - Concordia sulla Secchia, Italië

Zaterdag 30 mei  Concordia sulla secchia – Zocca 111 km passo brasa.

Na te zijn uitgezwaaid Door Di Mama fietsen we het gebied uit waar 3 jaar geleden de aardbeving plaats vond. We zien in het dorp en in de omgeving nog veel renovatie en verwoestingen aan monumentale kapelletjes. Het is mooi weer en we fietsen over een dijkje Door de Povlakte, richting Modena. Zo hebben we mooi overzicht  over de omgeving maar het pad is onverhard dus uitkijken geblazen. In Modena zijn we rond de middag en we kijken wat rond . Na Modena gaat we eerst nog over een verhard fietspad en na 30 km begint een klim waar we eigenlijk niet meer aan hadden moeten beginnen. Maar de enige camping  in de buurt ligt daar jou eenmaal dus om 16 u in de brandende zon beginnen we te fietsen na eerst nog water ingeslagen te hebben bij de Coop voor 34 ct 1,5 liter.

Dat is maar goed ook want het water vliegt er doorheen. Gonnie fietst zingend naar boven en ik vloekend, ontploffend van de hitte, helm af, handschoenen uit, het duurt en het duurt maar. Volgens het boekje zou die 20 km zijn maar het blijken er 30 te zijn. 6 a 7 % is toch best veel met bepakking. In Guiglia een stop voor extra water, even daarna rijd ik lek. Band verwisselen gaat gelukkig goed en weer op stap voor het laatste stuk, ik ben ondertussen wel wat afgekoeld en het laatste uur gaat beter. De camping blijkt nog 3 km verder te liggen en ook nog bergop. De gifbeker moet helemaal leeg vandaag. Om 19.15 u komen we aan op de camping,  waar we verwelkomd worden door Margot en Theo die ook naar Rome fietsen. Gauw douchen en tent opzetten en het leed is weer geleden. We kunnen gelukkig nog eten daar en we wisselen verhalen uit. Toch nog een leuke avond.

Zondag 31 mei Zocca – Ponte Petrie 67 km

We ontbijten met Anne en Jan die op de terugreis zijn en onze camping opgezocht hebben , ze nemen wat overtollige bagage mee, de bepakking wordt zo wat lichter voor het laatste gedeelte van de reis waar nog flink wat hoogtemeters in zitten. Leuk om elkaar te treffen hier boven op de berg. We fietsen wat later weg maar dat is niet erg want we wilden het vandaag wat rustiger aan doen. Toch nog 15 km op en af klimmen voor we de afdaling inzetten naar Porretta Therme, een kuuroord, maar het uitzicht vergoedt veel en we zijn weer uitgerust. We passeren de provinciegrens en komen in Toscanie. We klimmen nog een soort van dal in waar een rare wind staat, soms tegen en dan weer in de rug.  We hadden al bekeken dat hier weer geen camping in de buurt zat(wel een op 1300 meter hoogte maar die negeren we wijselijk), dus zoeken een B&B. Die vinden we in een klein dorpje, lekker luxe dus lekker uitrusten de rest van de dag. Welverdiend.

1. Marielle:
    31 mei 2015
    Wat een geweldige reis! Ontzettend leuk om jullie via deze manier te volgen. Nog veel succes, geniet ervan! En Gonnie: wel blijven zingen hoor bergop. arrivederci
  2. Jopie Smans:
    31 mei 2015
    Groter contrast kan haast niet! De een zingend en de ander vloekend... Maar kan me voorstellen dat fietsen in de hitte niet ideaal is en dan ook nog lekke band ook. Gelukkig bekenden die jullie opwachten op de camping! Geniet van B&B en morgen fris weer verder. Groetjes!
  3. Mieke:
    1 juni 2015
    Nou, dat was een heftig stuk dames!! Gelukkig prettiger afgesloten en leuk dat jullie Anne en Jan hebben getroffen. Hopelijk zijn de nog komende klimmen korter en gemakkelijker. Zet em op ,!!! Jullie gaan geweldig !!! XXX
  4. Fred van der Velden:
    1 juni 2015
    Ja daar zijn we dan Gonnie en Marjoleine. Zoals jullie weten zijn er vele wegen naar Rome dus aankomst is gegarandeerd. Succes met de verdere reis en Marjoleine een beetje info van het werk; het weekend van het Zomerkamp is geweldig geweest en de inschrijving van de Avond 4 Daagse is goed verlopen. Deze week wordt het hier ook 30 graden dus dat wordt peentjes zweten.......
  5. Lucy:
    1 juni 2015
    Wat ontzettend leuk om jullie echt 'op de voet' te volgen! En heerlijk even zo'n luxe B&B, verdiend ook! Fiets ze weer en kijk uit ;) ....