Derde boekje van de routebeschrijving begonnen

3 juni 2015 - Sienna, Italië

Zondag 31 mei Zocca – Ponte Petrie 67 km

We ontbijten met Anne en Jan die op de terugreis zijn en onze camping opgezocht hebben , ze nemen wat overtollige bagage mee, de bepakking wordt zo wat lichter voor het laatste gedeelte van de reis waar nog flink wat hoogtemeters in zitten. Leuk om elkaar te treffen hier boven op de berg. We fietsen wat later weg maar dat is niet erg want we wilden het vandaag wat rustiger aan doen. Toch nog 15 km op en af klimmen voor we de afdaling inzetten naar Porretta Therme, een kuuroord, maar het uitzicht vergoedt veel en we zijn weer uitgerust. We passeren de provinciegrens en komen in Toscane. We klimmen nog een soort van dal in waar een rare wind staat, soms tegen en dan weer in de rug.  We hadden al bekeken dat hier weer geen camping in de buurt zat(wel een op 1300 meter hoogte maar die negeren we wijselijk), dus zoeken een B&B. Die vinden we in een klein dorpje, lekker luxe dus lekker uitrusten de rest van de dag. Welverdiend.

Maandag 1 juni Ponte Petrie  - Florence 84 warme kilometers

Eerst nog wat klimmen maar na 15 km de mooie afdaling van 20 km naar Pistoia. Een stadje wat we willen bekijken maar eerst een fietsenmaker opzoeken voor wat afstelling van remmen en derailleur. Die hebben het wel te verduren. De fietsenmaker kunnen we eerst niet vinden maar een vriendelijke Italiaan op scooter rijdt ons voor. Het herstelwerk wordt kundig verricht, de bandjes weer op spanning en we kunnen het centrum in, wat zich ook weer niet gemakkelijk laat vinden maar dat kwam ook omdat we kaart verkeerd om hielden. Ahum……

Zodoende werd het steeds later en warmer. De weg naar Florence verloopt door een gebied met prachtige plantenkwekerijen, kleine weggetjes en een stuk strada bianca naast het spoor. In de verte zien we de stad al liggen. We rijden de stad binnen langs de Arno en zoeken snel de camping op die bij het Piazza michelangelo ligt, hoog boven de stad met een mooi overzicht.  Ik voel me lichteljk   gestoofd en heb weinig trek iN eten. Helaas is het s nachts zo rumoerig met muziek van naastliggende disco’s dat we geen oog dicht doen. Dit willen we geen 2e nacht  dus zoeken we de volgende dag de andere camping vd stad op, die ligt iets verderop maar heerlijk rustig met veel schaduw.

Op dinsdag nadat we ons geïnstalleerd hebben, de stad in, prachtige Dom bekeken en nog wat andere gebouwen. Eindelijk ons eerste Italiaanse ijsje, verrukkelijk.

En als je over een paar maanden een documentaire over Renaissance zit te kijken en je ziet 2 vrouwen zitten met een ijsje op een stoepje bij de Gelateria, dan zijn wij dat. Er werden net opnames gemaakt, maar wij mochten blijven zitten als we maar niet in de camera keken.

Daarna op de camping maar weer eens zelf eten gemaakt en bij een flesje wijn smaakte dat best lekker.

Woensdag 3 juni Florence – Sienna  77 km 1185hoogtemeters

Eerst Florence door fietsen om de route op te pikken, het is druk maar we kunnen het wel vinden.

We rijden door een prachtig landschap  met mooie uitzichten. Volop grote en keurig verzorgde olijvenboomgaarden. We hebben vandaag 3 klimmen te doen en de eerste gaat lekker. We rusten wat in Impruneta waar de plaatselijke mannen al vroeg in de kroeg zitten. Daarna komen we door  de Chianti-streek waar we volop uitgenodigd worden voor een wijnproeverij, aantrekkelijk maar toch maar even niet. Veel wijngaarden en wijnhuizen. Dan volgt de 2e klim naar Panzano en snel daarna de laatste naar Castelina in Chianti, ik heb moeite met de warmte en we nemen nog een rustpauzes met plaatselijk fruit en een colaatje. Leuke winkeltjes waar Gonnie een wit petje koopt, tegen de zon. We spreken 2 Duitse wielrenners die we al verschillende keren gezien hebben, zij maken een dagtrip op de racefiets en verklaren ons voor gestoord om met gepack de berg p te fietsen. Ze hebben wel een beetje gelijk.

De laatste km naar Sienna zijn hoofdzakelijk naar beneden alhoewel er op het laatst nog een venijnig klimmetje naar de camping in zit. Het is verrassend dat we vandaag zoveel hoogtemeters gemaakt hebben. Morgenvroeg eerst maar Sienna bekijken, de puf is er wel een beetje uit.

Had ik al geschreven dat we In Modena langs de Maseratifabriek kwamen ? Er stond daar wel voor 2 miljoen aan auto’s buiten. Mooi gezicht was dat. Ook op het piazza Michelangelo in Florence verzamelden zich een aantal oude motoren, laverda , Thriumph, daar kan ik wel van genieten.

1. Mieke:
    3 juni 2015
    Haha, de kaart op zijn kop!! Het gevolg van een fietsdelier wellicht? Toch maar in een Maserati stappen? Toscane lijkt me prachtig om doorheen te fietsen. En heel veel plezier in het mooie Sienna. XXX
  2. Barbera:
    4 juni 2015
    Hou vol meiden! Nu echt de laatste loodjes. Knap staaltje werk hebben jullie verricht. De herinneringen zullen jullie altijd bij je dragen. Jullie mogen trots zijn op zo'n geweldige prestatie!
  3. Anne:
    4 juni 2015
    Afgelopen zondag toen wij naar jullie toe reden zijn we net buiten Pistoia langs de fabrieken van AnsaldoBreda gekomen. Daar stond voor ettelijke miljoenen aan gedumpte Fyra's uit Nederland op het terrein. Was ook wel mooi om te zien. Veel plezier in Siena vandaag is een hele leuke stad! En dan de laatste etappe in! Liefs van Anne en Jan
  4. Annemarie Gerbrandy:
    4 juni 2015
    Wat, al meer dan twee weken onderweg en nu pas een ijsje? Hebben ze jullie niet verteld dat je tijdens fietsvakanties elke dag een ijsje mag?! Goed gedaan dames, nog veel plezier de laatste paar dagen naar Rome!