De eerste 4 dagen

13 mei 2015 - Waspik, Nederland

Zondag 10 u vertrokken na bemoedigende woorden en een christoffel met stralend weer.Louis fietst mee tot Oisterwijk en na de eerste stop, koffie met appelgebak gaan we met een lekker tempo verder. Het is best even zoeken naar de route maar het lukt. Mooi stuk langs kanaal van Oirschot helemaal tot bij Nuenen, waar we even rusten en wat eten. We raken gemakkelijk aan de praat met een gezelschap wat daaronder de lindeboom zit. Verderop rijden we een echtpaar achterop die ook op weg zijn naar Rome, hoe is het mogelijk. Zij rijden de route over Duitsland maar we zullen elkaar wellicht zien op de romaanse camping. We raken in de buurt van Someren en aangezien ik daar de weg wel weet nemen we wat originele leuke weggetjes, de Slievenstraat, en natuurlijk langs het ouderlijk huis en de Mariaschool. Daarna naar de camping waar we op ons gemak de tent opzetten en in de plaatselijke snackbar een prima menu eten: aspergesoep , ciabatta met zalm . We slapen als rozen.

Maandag 11 mei

Het opbreken en inpakken is nog even wenneN, alhoewel we om 7.30 al opstaan , rijden we pas om 9.45 u weg. Dan zien we om ons heen waarom we de halve nacht trekkers hebben horen rijden, alle weilanden zijn gemaaid omdat het de komende dagen zonnig weer wordt. De omgeving is fraaie, het eerste stuk mooie kleine weggetjes, daarna rond Sittard en Geleen de Rijksweg, diie druk is. Een 74-jarige man die 10.000km per jaar fietst loodst ons doorSusteren heen waar een wegopbreking is.Hij vindt het mooi dat we deze reis maken. Leuk praatje. Na Geleen krijgen we de eerste serieuze klimmetjes. En wordt de route wat meer over hele kleine weggetjes, het is zoeken naar de goede weg. Als we het zoeken beu zijn , plannen we onze eigen route na een pauze in Wittem waar we aan de praat raken met de voorzitter van het Santiago-genootschap. Daarna snel naar Epen waar we boodschappen doen en op de camping zelf koken, ravioli met erwtjes. Weer een nacht met rondrazende trekkers diehet gras schudden en ophalen.

DINSDAG 12 mei

Het opbreken ging best vlot en we rijden al snel Belgie in, richting Raeren waar we pauzeren bij een hotellier die van alle markten thuis is qua talen in ieder geval. Daarna de hoge venen in, waar we er niks van bakken en het spoor  volledig kwijt zijn. Na interruptie van een plaatselijke kenner raken we weer op de goede weg wat inhoudt : grindpaden  en klimmen naar het dak van België,  zwaar, vooral omdat we steeds twijfelen over de goede weg.  De navigatie zet ons weer op het goede spoor,  de vennbahnroute, een oude spoorbaan die omgetoverd is naar fietspad en ons linea recta naar Butgenbach  voert. Onze plaatsje loopt een beetje af zodat we ons de gehele nacht aan ons matrasje  moeten vasthouden, wat niet echt tot een goede nachtrust leidt.

Woensdag 13 mei

Gisteren was niet echt een fijne dag, we zijn een beetje onzeker over het vinden van de weg maar deze dag  gaat dat een stuk beter. We Letten goed op, volgen eerst nog een stuk fietspad en later allerlei knooppunten die ons over mooie kleine weggetjes leiden , we kunnen aan het landschap  goed zien dat we door een dal fietsen, lekkere geuren van bloeiende  voorjaarsplanten.  We wisselen verschillende keren van Duitsland en weer terug naar België,  lunchen op een bankje na een bezoek aan de supermarkt. De kilometers schieten vandaag niet zo op , oa door enkele flinke klimmen.  Om 15.30 u zijn we in Dasburg  op  60 km, dan nog maar even Door naar Vianden  waar we boodschappen doen en Gonnie  een heerlijk  maaltje  op 2 brandertjes  maakt. Een enkel klein buitje  gehad maar tot nu toe schitterend  fietsweer.

350 kilometers  gefietst.

1. Claudia Striekwold:
    13 mei 2015
    Gaaf! Leuk om jullie te kunnen volgen van dag tot dag! Ook de weergoden lijken tot nog toe goed gezind te zijn, volhouden! Geniet en veel succes met het vervolg, en vooral genieten ;-)

Liefs Claud
  2. Leonne:
    13 mei 2015
    Klinkt goed hoor. Wij hebben in de Achterhoek op de camping gestaan en daar hadden we ook last van rondrazende trekkers. Wij hebben echter ons Kippetje weer achter de auto gehangen toen we naar huis gingen. Jullie hebben nog een eindje te gaan. Geniet er van, maar dat doen jullie al volgens mij.
    Blijf vooral ook schrijven. Erg leuk om te lezen.
    Gr. Leonne.
  3. Jansen:
    13 mei 2015
    Gaaf om jullie belevenissen te volgen.And the weels keep on turning Gast het nu al sneller 's ochtends opbreken?Let maar op voor je het weet kun je dat sneller dan douchen.Veel plezier en vooral veel zon en wind in je rug.
  4. Mirelle:
    13 mei 2015
    Leuk om jullie fietsverhalen te volgen.
    Op naar de volgende 350 kilometer met hopelijk
    net zo goed weer als de afgelopen dagen.

Gr,Mirelle
  5. Ad van Brunschot:
    13 mei 2015
    Hoi, wat leuk om jullie verhalen te lezen. Ik ben ervan overtuigd dat jullie steeds meer bedreven worden in het vinden van de juiste route. En wat leuk dat jullie de Vennbahnroute gedaan hebben. In juni of juli fietsen wij naar Aken en dan via die route naar Luxemburg. Om dan weer naar huis te fietsen.

Heel veel plezier op jullie verdere tocht.
  6. Sabine:
    13 mei 2015
    Leuk te horen dat het goed gaat en jullie het naar jullie zin hebben.
    Wel fijn zo dat we op de hoogte blijven wat jullie mee maken en doen.
    Veel plezier.

Liefs Xx Sabine
  7. Lucy:
    13 mei 2015
    Super hoor! Goed bezig! Leuk al die contacten onderweg :)
  8. Danielle:
    13 mei 2015
    Super goed bezig. Fijn en leuk om te horen dat alles goed gaat. Have fun!

Liefs Daan
  9. Jopie Smans:
    13 mei 2015
    Al een eindje op weg lees ik! Wat gezellig al die gesprekken op jullie pad en je wordt er soms wijzer van begrijp ik.
    Grappig dat er nog een stel op weg is naar Rome benieuwd of je ze nog tegenkomt.
    Op naar de volgende 350 km! Geniet ervan dames!
  10. Anne:
    14 mei 2015
    Fijn dat jullie reis voorspoedig verloopt!! En heel erg leuk om jullie belevenissen te lezen, hoop dat jullie dat kunnen blijven doen. En dat Christoffeltje jullie goed beschermt! Veel plezier!
  11. Yves:
    14 mei 2015
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen!! Geniet ze en ik kijk uit naar de volgende verhalen over jullie pracht avontuur
  12. Barbera:
    14 mei 2015
    Wat een geweldig avontuur zijn jullie aangegaan! Hou vol (ook het schrijven). Geniet met volke teugen!
  13. Mieke:
    14 mei 2015
    Hartstikke leuk om jullie ervaringen te lezen. De ene dag zal idd w.s. beter/fijner uitpakken dan de andere. Ik wens jullie i.i.g. veel fijne dagen toe. Tot lees. Xxx
  14. Franka Flipsen:
    14 mei 2015
    leuk om je reisverhaal te lezen en dat je af en toe de weg kwijt bent goed zoeken dan vind je hem wel. Tot het volgende verhaal goetjes
  15. Elly Broeders:
    14 mei 2015
    Wat leuk om jullie te volgen.
    Geniet met volle teugen. Maar dat komt vast goed.
  16. Gerry:
    14 mei 2015
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben! en tot nu toe heerlijk fietsweer!
    geniet er nog van!
  17. Dorine:
    14 mei 2015
    Hoi marjolein en gonny, leuk om jullie te volgen. Zo te horen alles goed met jullie. Fijn, geniet ervan samen. Groetjes dorine en hans vanuit een wandelvierdaagse in de achterhoek.
  18. Dorine:
  19. Lesley:
    14 mei 2015
    Super leuk om jullie eerste dagen te mogen lezen. Al 350 km gefiets pfff wat een eind! En over het zoeken naar de wegen.... Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden haha! Succes en veel fiets plezier!
  20. Heidi:
    15 mei 2015
    Hallo, heel veel fietsplezier!!!
    Geniet ervan...!

Heidi
  21. Riet:
    Hallo Gonnie en Marjoleine
    Er leiden vele wegen naar Rome en de kilometers zullen jullie toch wel maken. Is het niet links om dan maar rechts om.
    Vooral genieten en om je heen kijken
    Groetjes
    Louis en Riet
  22. Maja:
    15 mei 2015
    Mooie verhalen, mooie reis, mooi weer en mooi genieten samen! Succes op jullie reis verder!!