Beschrijving route

27 april 2015

Deel 1: Maastricht - Basel

Omschrijving
Deze route begint in Maastricht en eindigt in Basel. De route voert door geleidelijk stijgend en vrijwel autovrij door de Ardennen omhoog door het natuurgebied van de Hoge Venen. De route voert hier door het duitstalige Oostkanton, om vervolgens af te dalen in het vriendelijke Ourdal. Daarna neemt de route de reiziger nog even omhoog door de Duitse Eiffel, om vervolgens weer af te dalen naar het dal van de Our. De route voert verder door het Luxemburgs Zwitserland om dan door de wijngaarden in het Moezeldal te komen. Via de Duitse oever en Schengen rijdt men Frankrijk binnen. De route verlaat hierna de rivier en trekt door de bossen om Metz heen. Daarna breekt het landschap open en voert de route door de golvende graanvelden in Lotharingen. Voor men de Vogezen bereikt, rijdt men door een merengebied langs oude kanalen en door uitgestrekte bossen.

Er loopt een mooie fietspad langs het kanaal door de Vogezen, zodat je nauwelijks hoeft te klimmen. Maar voor wie wil klimmen kan de route door het dal van de Saar volgen en stijgen naar een hoogte van 800 meter bij de Col du Donon Aan de andere kant van Vogezen liggen de Elzas met de schilderachtige dorpen en stadjes, ooievaarsnesten en heel veel wijngaarden waar heerlijke wijn vandaan komt. In de Elzas kan men zowel langs de sterk glooiende wijngaarden, als ook door de vlakte fietsen. De route gaat om Mulhouse heen over kilometerslange fietspaden door het Hardtbos. Zo bereikt men vrijwel autovrij de grens bij Basel.

Deel 2: Basel - Florence

Omschrijving
In het tweede deel van de route naar Rome gaat de route vanaf Basel eerst door het dal van de Rijn en het kleinere dal van de Thur naar de Bodensee. Vanaf de Bodensee volgt de route de fietspaden door het Rijndal waarbij de route ook een klein stuk Oostenrijk en Liechtenstein doorkruist. Na Chur gaat de route over de fraaie Polenweg naar Thusis aan de voet van de Alpen. Wie van klimmen houdt, gaat door de kloof van de Via Mala omhoog naar de Splügenpas. De klim gaat trapsgewijs in drie delen omhoog, dus je kan steeds weer op adem komen voordat je het volgende deel doet. De Splügenpas is mooi en een van de rustigste passen over de Alpen. De pas is open van mei tot oktober.
De route over de Splügenpas en de Maloja komen samen in Chiavenna, waarna een fietspad langs de rivier naar het meer van Como voert.
Halverwege het Comomeer steekt de route met een pontje over naar Bellagio . Vanaf het einde van het meer bij Lecco loopt een fietspad langs de rivier de Adda. Hierbij kom je ook langs de waterwerken van Leonardo da Vinci. Vanaf het pontje dat aan hem wordt toegeschreven kan men ook weer kiezen voor een bezoek aan Bergamo of een rustiger route om de stad heen. Hierna loopt de route langs het meer van Iseo door het golvende landschap van de Franciacorta met kastelen en abdijen naar Brescia. Vanaf Brescia gaat de route langs Desenzano aan het Gardameer naar het dal van de Mincio. Hier langs loopt een fietspad tot in het centrum van de historische stad Mantova. Ook na Mantova fietst men tegenwoordig vrijwel geheel over fietspaden naar Modena en verder omdat de route ook is opgenomen als traject van Eurovelo.

Na Modena volgt men eerst het fietspad over het oude spoorbaantje naar Vignola waarna de route de laagste doorsteek van de Appenijnen neemt. De route biedt fraaie uitzichten over het weidse landschap. Dan daalt de route af naar Pistoia, de eerste stad in Toscane met een prachtig middeleeuws plein. Na Pistoia kan men weer kiezen. De hoofdroute gaat naar San Gimignano, de stad met de torens in het hart van Toscane. Daarmee heeft men een mooie aansluiting op het vervolg naar Rome, waarbij men minder hoeft te klimmen door Toscane. De andere route voert naar Florence om deze stad over een fietspad langs de Arno binnen te gaan.

Deze route is door vrijwel heel Zwitserland bewegwijzerd. In Italië is deze route ook voor het grootste deel bewegwijzerd. Van Chiavenna en door de Valtellina naar het Comomeer en vanaf Palazzolo bij Bergamo via Brescia en Mantova naar Modena en Vignola.

Deel 3: Florence - Rome

Omschrijving
In dit deel neemt de route u mee door de landschappen van Toscane en Umbrië naar Rome. Zowel vanaf Florence als vanaf Empoli trekt de route eerst door de Chianti naar Siena, een van de mooiste steden van Toscane. Vanaf Siena gaat het door de geërodeerde heuvels van Le Crete die een fascinerende schouwspel bieden. De hoofdroute loopt hierna door de Val di Chiana over een nieuw fietspad naar Chiusi.

Chiusi is een leuk klein stadje met interessante Etruskische resten. Eerst loopt de route vlak door om dan achter een heuvel Orvieto te bereiken. Deze stad ligt prachtig op een rotsplateau. Je mag naar boven fietsen, maar je kan ook met de fiets in de kabelbaan.

Ten zuiden van Orvieto fiets je het oude kraterlandschap van Lazio binnen. Oude dorpes liggen hier op tufstenen rotspunten rondom de Monte Cimino. Bomarzo, iets van de route af, heeft de meest exotische beeldentuin. In Capararola kan je het paleis van de Farneses bezoeken. Door de boomgaarden met hazelaars fiets je verder naar het meer van Bracciano. Hier vlak voor Rome kan je besluiten te verblijven en zonder bagage de laatste kilometers af te leggen. Rome is een fantastisch einddoel en de laatste kilometer fiets je langs de muren van Vaticaanstad op het St. Pietersplein af.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sanne:
    Zet hem op dames!!!!
  2. Corrian:
    28 april 2015
    Heel veel succes ,en hou er de gang in , O, ben zo benieuwd hoe jullie het gaan doen !!
  3. Gerry:
    28 april 2015
    Marjoleine en Gonnie...veel succes en vooral veel plezier !
    Gewoon lekker doortrappen :)
    We zullen jullie volgen via deze site!
  4. Anneke van Rees:
    28 april 2015
    Wauw, dat wordt een mooi tochtje! Veel plezier, hoor. En we duimen voor weinig regen.
  5. Diny:
    Marjoleine en Gonnie,
    Wij wensen jullie heel veel succes , sterkte en hele goeie fietsvakantie toe....Jullie hebben er zo naar uitgekeken dus ga ervan genieten!! Wij gaan jullie zeker volgen en "fietsen" zo met jullie mee.....
  6. Annemarie Gerbrandy:
    29 april 2015
    Ha meiden, jullie vertrekken als wij net terug zijn dus we zijn nu al een beetje jaloers ;-)
    Mooie reis gaan jullie maken, wel een stoere/ambitieuze planning! Niet vergeten te genieten hoor!
    Heel veel plezier, en we gaan jullie volgen.
    Groetjes, Annemarie
  7. Henk van der Sloot:
    29 april 2015
    Veel succes sterke dames, jullie treden in de voetsporen van Romegangers Kees van Loon, Jeen Visser, Wienand Hofstede en ik. We deden in 1974 Rome op de fiets aan op weg naar Israël. Cor van Noort fietste ook naar Rome en ik vergezelde hem tot Airolo in Zwitserland waar onze wegen scheidden.
  8. Riet:
    1 mei 2015
    Hallo Marjoleine en Gonnie
    Veel plezier op jullie avontuur naar Rome, geniet ervan.
    Louis wil ook graag aangemeld worden, hij heeft geen bericht ontvangen.

Groetjes
    Riet
  9. Marjoleine:
    1 mei 2015
    Ok, heb ik een fout mailadres gebruikt. Ik ga even dat andere proberen. thnxx
  10. Franka:
    2 mei 2015
    Marjoleine en Gonnie
    Heel veel succes en hopelijk goed weer
    Geniet er van
    Groetjes Franka