Het oosten van het land

23 mei 2016 - Rietmolen, Nederland

Zaterdag 21 mei Tersoal -De Wijk via Meppel 100 km

Gisteravond nog een wedstrijdje kaatsen meegemaakt, met uitleg van de spelregels, een typisch Friese sport die hier in verschillende dorpen beoefend wordt, ook in competitieverband.Na een rustige nacht in een echt bed en een heerlijk ontbijt nemen we weer afscheid van Lenie en Bernard.

We fietsen tussen de weilanden langs het sneekermeer, over sluisjes en bruggetjes en af en toe een pontje. Veel water vandaag en veel wind tegen deze keer. Er zijn veel vogels links en rechts van ons , ooievaars, een nestje zwanen. Bij het Tjeukemeer een koffieshop vlak bij de brug van Echtenerbrug die vaak open en dicht gaat voor allerlei boten, leuk vak brugwachter. Na nog wat kilometers belanden we in de Weerribben, een prachtig watergebied van afgegraven turfgronden. We naderen Giethoorn en ja hoor, de eerste Japanners en Amerikanen horen en zien we foto!s  nemen. Verder veel families in bootjes die een rondje varen. WE gaan in Meppel bij Gonnie’ s moeder langs voor een beschuit met aardbeien en treffen bij de Jumbo heel toevallig ook nog Susy. Al met al is het al 6 uur en gaan we snel iets buiten Meppel een camping opzoeken, dat lukt prima in De Wijk, de campingeigenaresse is zeer attent en geeft ons 2 stoelen en een tafeltje en mocht het vannacht gaan onweren, dan mogen we in het leegstaande appartement. Een vuurkorf maakt ons campinggevoel compleet. Vandaag heb ik met mijn hardloopschoenen gefietst, die voelden wat zachter aan mijn hiel maar na zo’n 4 uur fietsen werd het toch weer pijnlijk. Maar nietheel veel erger dus als het zo blijft, ben ik al heel tevreden.

Zondag 22 mei  De Wijk – Vriezenveen 82 km

De eigenaresse kwam persoonlijk vragen of we goed geslapen hadden. Dat was het geval en het zonnetje scheen  maar voordat we weg wilden rijden kwam de eerste bui dus maar even wachten. Om 10 u was het droog, we fietsen naar Dedemsvaart, veel paardenboerderijen en grote landerijen. In een cafeetje koffie met arretjescake en we luisteren naar de 3 mannen die de week doornam in het drents, een bekende kreeg gezinsuitbreiding, dat werd verteld met de uitdrukking: Hij het op het knopke gedouwd, daarna werd er rap een fles grolsch opengetrokken. Wij weer verder en het was even zoeken naar de goede route ri Hardenberg, iets omgereden maar wel kwamen de knooppunten toch weer tegen. Daarna een mooi stuk Door hetVechtdal met mooie schuren met gevlochten rietwerk. Verschillende onverharde paden maakten dat het niet echt opschoot maar de omgeving was mooi door uitgebreide bossen. Jammer dat er geen enkele uitspanning open was in de dorpjes.We gaan nog Door Vroomshoop in het afgegraven veengebied en als we  een camping tegenkomen is de keuze snel gemaakt, lekker afstappen en de tent opzetten.

We hebben onderweg wat lichte regen gehad maar als de tent staat begint het echt door te regenen, gelukkig kunnen wel op deze camping binnenzitten.

Maandag 23 mei Vriezenveen – Rietmolen 85 km

Gisteravond lekker gegeten inde Oranjerie, en we konden in de bijruimte op de camping binnen zitten en vanmorgen ontbijten, het heeft vannacht flink geregend maar nu is het droog. We vertrekken op tijd en de eerste stop is  inOotmarsum , een mooi plaatsje met veel oude pandjes en kunstgalerijen. We lezen in de krant dat Steven Kruiswijk de roze trui veroverd heeft, dat geeft ons vleugels. Wisten jullie trouwens dat Tubbergen echt op een berg ligt? We kijken zo Duitsland in.

Daarna door landgoed De Sinkgrave met zijn landerijen, ondertussen trekken we de regenkleding aan, het miezert. We volgen de route over onverharde paden en het gaat steeds harder regenen, rond 13 u stoppen we bij een gebouw waar we uitgenodigd worden om binnen te schuilen, De Losserhof is een organisatie voor verstandelijk beperkte mensen , wonen en dagvoorziening dus Gonnie voelt zich meteen thuis maar voelt zich niet geroepen te gaan werken. Geregeld een praatje met personeel, de een zegt dat het na 1,5u droog wordt, de ander is pessimistischer. Na 1,5 u zijn we het wachten  moe en besluiten toch maar Door te fietsen, het gaat wisselend zachter en harder regenen. Van de geplande bezichtiging van Enschede en Haaksbergen komt niets terecht.  In Enschede krijgen we van een vriendelijke fietser een uitgeleide naar de goede route. Hij heeft een heel verhaal over de mooie fietsweggetjes maar wij willen maar 1 ding, zo snel mogelijk naar plaats van bestemming en een warme douche.

We zijn wel blij dat we vanmorgen besproken hebben bij Vrienden vd Fiets, nu hoeven we geen tent op te zetten, slapen in een echt bed en krijgen een heerlijke maaltijd bij Diny en Frans in Rietmolen.

1. WVZ Veestraat & Lucy:
    23 mei 2016
    Lekker, goed bezig gevleugelde dames :) .... leuk ook zo'n familiebezoekje tussendoor, genieten!!!! Groetjes ons & Lucy ;)
  2. Dinie:
    23 mei 2016
    Jullie zijn gezellige gasten, fijn dat jullie hebben genoten van de maaltijd, ik heb dus niet voor niks gekookt.
    We wensen jullie nog fijne fietsdagen, met wat beter weer dan vandaag!!
    Dinie en Frans
  3. Jopie Smans:
    23 mei 2016
    Al heel wat km afgelegd en veel gezien van NL! Jammer dat het vandaag zo'n regendag was zodat jullie geen toerist konden zijn in Enschede en Haaksbergen. Ootmarsum is idd een mooi kunstenaarsdorp heb je het museum bezocht? Is wel de moeite hoor.
    Snap dat Gonnie geen 'werk-trek' had je hebt niet voor niets vakantie. Maar om nu uitgerekend daar te schuilen....! Fijn dat het draagbaar is met je blessure al zijn die km er niet echt goed voor om te herstellen.
    En goed plan om gebruik te maken van zo'n logement
  4. Mieke:
    23 mei 2016
    ja, een echte nederlandse non-stop regendag. Hopelijk krijgen jullie er daar niet meer van. Leuk verhaal weer. Zou je je achillespees niet ergens kunnen laten tapen? Dat helpt vaak ook wel wat en ontziet de spier wat tijdens het fietsen. Kun je mss een sportmasseur voor vinden?
  5. Hans de Lange:
    24 mei 2016
    Jullie boffen nog. Ik zit in Realp Zwitserland. Maandag is hier zo'n 10 cm sneeuw gevallen. Het ligt er nog steeds, maar morgen zal het wel helemaar weg smelten omdat het zonnetje hier dan weer lekkr gaat schijnen. Jullie nog veel fietsplezier.
  6. Bert en Diny:
    24 mei 2016
    Nog veel plezier in ons mooie nederland. Jammer van de regen, maar de zon komt eraan hoor! Nog vele veilige kilometers en we kijken weer uit naar het volgende reisverslag.
  7. Dinie:
    25 mei 2016
    Hoi, M. en G.
    Ik vond buiten op de bank een witte fietshelm, ik neem aan dat ie van een van jullie is,
    Ik kan hem eventueel met de post naar jullie adres sturen.
    Groetjes Dinie
  8. Riet:
    25 mei 2016
    Hallo Marjolein en Gonnie
    Echt Hollands weer om te fietsen, maar de komende dagen wordt het beter zegt men!
    Veel fietsplezier en Nederland is ook mooi!