Onverwacht toch een mooie dag

19 mei 2016 - Waspik, Nederland

Donderdag 19 mei Katwijk – Petten 98 km

We werden wakker van getik op het tentdoek, dat belooft niet veel goeds. Het getik werd gekletter en we beginnen met een flinke bui. Maar even afwachten wat we gaan doen. Het werd toch lichter en rond 9u zelfs droog. We besluiten te gaan fietsen en dan zien we wel hoe het verder gaat qua weer. En dat valt alles mee, zelfs de zon breekt Door en wordt het toch nog een mooie dag. We trekken steeds meer kleren uit.

En wat een landschappen weer vandaag, Door de duinen en zelfs dat wisselt sterk van bosachtige gebieden tot gras en zandverstuivingen. Ook zijn er de nodige klimmetjes zelfs tot 8,5 %  We bezoeken een hele oude uitspanning Kraantje Lek en de ober trakteert ons op de sterke verhalen.Na  Zandvoort naderen we door een prachtig bosgbied Ijmuiden waar we met het pontje het Noordzeekanaal oversteken. Meteen volop industrie, langs de hoogovens maar na Wijk aan zee weer volop duinengebied.Een verrassing was de kolonie broedende aalscholvers in het Schoorls duingebied, een stuk natuur dat kan wedijveren met onze Loonse en Drunense Duinen.

Aan het eind vd dag gaan we nog over de Hondbossche Zeewering, een woord dat me op de lagere school al intrigeerde. En nu zomaar in het echt en ik mag er overheen fietsen, overigens is de zeewering afgelopen jaren uitgebreid met een klein duingebiedje beplant met helmgras. Volgens een vrouw die we net voor Petten zagen zou er geen camping meer zijn in het dorp, maar toch zien we er een aan de route en we maken er dankbaar gebruik van. 98 km op de teller en morgen weer een dag.

Dan gaan we over de afsluitdijk met wind mee, zoef zoef.

1. Anne:
    19 mei 2016
    Leuk om jullie verhalen te lezen en wat jullie allemaal meemaken :)
    Hopelijk wordt het weer ook steeds beter!
  2. Anneke van Rees:
    20 mei 2016
    Ahh, bah, wat een vies weer. Ben net naar de eerste boot gelopen in de miezer. En je kunt ook niet ver kijken door de nevel. Hopelijk knapt het straks op. 1 gelukje: jullie hebben wel de wind mee. Succes.
  3. Bert en Diny:
    Nog veel fietsplezier!
  4. Maja:
    20 mei 2016
    Dat is een geweldige fietstocht over de afsluitdijk!! Veel plezier en weer leuk jullie te volgen op je tocht.
  5. Jopie Smans:
    23 mei 2016
    Gelukkig dat het loop dag droog werd dat fiets toch prettiger dan in de regen! Als ik had geweten dat jullie door Oostvoorne reden had ik nog een Brabantse stop voor jullie kunnen regelen☕️! Mijn nicht woont daar nl en die had dat vast gezellig gevonden. Wat bijzonder dat jullie een kolonie aalscholvers zagen. Benieuwd hoe de Afsluitdijk bevalt morgen.