De eerste 3 dagen

19 mei 2016 - Waspik, Nederland

Maandag 16 mei  Waspik -Kruiningen 110 km

We fietsen om 9.00 weg naar Udenhout, de bekende weg, waar we bij Anne en Jan onze 1e koffiestop hebben, compleet met vers gebakken kruidkoek. Danpikken we de route op in het Markdal, dwars Door het Mastbos en volgen de zuidkant van Brabant met soms een vleugje België. Dat zie je dan ook meteen aan de huizen , de weg en de bovengrondse kabels. Bij een kapelletje de lunch, boterhammen van thuis met een praatje met een Belgisch echtpaar. Daarna zijn wel snel onder Bergen op Zoom, de brabantse wal duidelijk zichtbaar in de verte en bij Woensdrecht schieten wede polders van Zeeland in. Mooi weids landschap, we zien de dorpje van verre liggen. Het wordt ploeteren tegen de wind in maar Gonnie houdt het tempo hoog. Af en toe een blik op de Westerschelde en zijn slikken, een aangespannen koppel trekpaarden maken het Zeeuwse plaatje compleet. Bij Kruiningen ligt de camping aan de route en weer logeren in  een bloeiende boomgaard.

Het tentje is snel gezet en omdat de winkels toch dicht zijn trakteren wel ons op een enorme schnitzel.

Dinsdag 17 mei Kruiningen ouddorp 117 km

Heerlijk geslapen maar wel koud, we fietsen ons snel warm. De eerste sluis overhet kanaal va  zuidbeveland dient zich snel aan, altijd leuk om te zien.

We merken al snel dat de wind gedraaid is, tot Middelburg hebben we hem tegen maar verder noordwaarts zullen we hem schuin van achter hebben, niet verkeerd met de dammen voor de boeg.. We fietsen Door de Zak van Zuidbeveland , veel schapen, boompartijen afgewisseld met akkerbouw, de landen zijn nog kaalheid, het moet allemaal nog uitkomen, de gewassen.

In Nieuwland komen we een oud Zeeuws dorpsbestuur tegen, ringsteken, het is een heel festijn . De winnares wordt net gejonast en vliegt zo,n 4 meter de lucht in. En daarna aan het bier, s middags gaan ze weer verder. De paarden worden goed verzorgd en zijn mooi uitgedost.

In Middelburg zoeken we een schoenmaker om de gesp van Gonnie’s fietstas te repareren maar hij heeft het te druk, we moeten 1,5 u wachten, dan maar niet. Door Walcheren gaan we richting stormvloedkering , het is een overzichtelijk gebied. De stormvloedkering is indrukwekkend en met de wind mee goed te doen. BurgHaamstede Renesse, dat zou de volgende stop zijn maar Door de vlotte kilometers besluiten we Door te fietsen, en dan zul je net zien dat het fout gaat.  We willen ook de Brouwersdamnog over maar raken het spoor bijster net na Renesse. We zoeken de route wat, rijden wat om en in Ouddorp is de vvv net gesloten, een kaart biedt duidelijkheid maar de camping ligt weer precies aan de andere kant. Kortom, geen Gelukkige keuze en we zitten dan ook pas om 19.30u te eten. Wel een leuk veldje met konijnen. Zeeland is een paradijs  voor die beesten.

Woensdag 18 mei Ouddorp Katwijk 83 km en 10 km met het pontje

Vandaag een dag vol afwisseling, we beginnen met de Haringvlietdam, veel water en een mooie dam. Dan rijden we Voorne in, via Rockanje Door een mooie villawijk naar het oosten door een prachtig natuurgebied. Niet zo groot want al snel zien we de industrie van de havens van Rotterdam opdoemen. Wat een overgang, van het ene op het andere moment staan we aan het begin va  de maasvlakte met zijn laad en loshavens en industrie. We fietsen helemaal rond tot we bij de pont zijn die ons naar Hoek van Holland zal brengen, helaas net weg en we moeten 50 min wachten. Niet erg want we hebben leuke gesprekken met medefietsers die ook op doorzocht zijn. Dan is de tijd zo voorbij. Een leuk boottochtje volgt, die ferry gaat er als een speer vandoor. Na 20 min. Zijn we weer aan land en volgen al snel achter de duinen een fietspad die ons af en toeren blik op zee gunt. Dwars Door het westland, naderen we Den Haag, waar we met een mooie route doorheen  geloodst worden. Wel opletten voor provincialen die we zijn, het verkeer komt van alle kanten en dan ook nog die tramrails waar  je beter niet in kunt rijden met je voorwiel. Maar ook dat gaat goed en we rijden via de gevangenis en de watertoren al snel weer in het duinengebied naar Wassenaar. Omdat we daar geen boerencamping verwachten fietsen we Door naar Katwijk, 6 km verderop. Het geluk is met de domme, bij het inrijden van het dorp rijden we pardoes de camping op. Vanavond worden het pannenkoeken waar we al de hele week zin in hebben. Een rood wijntje bij een mooie zonsondergang aan het strand voordat Gonnie als een blok in slaap valt.

1. Lucy:
    19 mei 2016
    Leuk leuk! We zullen duimen voor wat beter weer! Hop hop in de zadels :) .... Veel plezier!
  2. Yves:
    19 mei 2016
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen over jullie belevenissen in ons prachtig land!
  3. Anne:
    19 mei 2016
    Wat een leuk verhaal. Ik krijg meteen zin om te gaan fietsen. Vandaag gelukkig wat lekkerder weer!
  4. Anneke van Rees:
    19 mei 2016
    Heerlijk fietsdagje vandaag. De regenwolken lossen op. Nauwelijks wind en als straks het zonnetje doorkomt, wordt het weer genieten. Veel plezier!
  5. Mieke:
    19 mei 2016
    Mooie avonturen, top-bikers. Het weer zoals hier? Wel veel wind, weinig/geen regen. Veel plezier.
  6. Annemarie Gerbrandy:
    19 mei 2016
    Ha, gisteren en vandaag rijden jullie op ons oefenterrein! Veel plezier nog, groetjes, Annemarie
  7. Bert en Diny:
    19 mei 2016
    Wij zijn net terug van een weekje Zeeland en hebben zelf ervaren hoe hard het daar kan waaien! Leuk om jullie verhalen te lezen en nog heel veel fietsplezier
    DINY
  8. Danielle:
    19 mei 2016
    Super leuk om te lezen. Heel veel plezier.
  9. Bernard en Lenie Abma:
    19 mei 2016
    Hoi, hoi, Ziet er weer lekker sportief uit. Leuk om jullie verhaal weer te lezen. Morgen met zuidwestenwind over de afsluitdijk, waaien jullie zo Friesland binnen. Dan zien we jullie in de loop van de dag wel komen aanwaaien. Geniet van jullie tocht. Lenie
  10. Fred van der Velden:
    19 mei 2016
    Lekker Hollands fietsweer toch? Have fun......
  11. Dorine:
    19 mei 2016
    Hoi marjolein en gonnie, wat leuk dat we jullie weer kunnen volgen.
    En het is zeker weer genieten voor jullie.
    Fijne tijd samen en hopelijk mooi fiets weer.
    Groetjes hans en dorine
  12. Jopie Smans:
    23 mei 2016
    Een leuk verslag Marjoleine!
    Wat een stevig begin in Zeeland met de wind op kop. Heb er vorig jaar gefietst en mijn ervaring was dat de wind van alle kanten kwam.
    Alleen de Zeelandbrug krijg je mij niet over hoor 5 km tussen water fietsen! De pannekoeken hebben vast heerlijk gesmaakt na jullie tocht.