Laatste fietspad en epiloog

11 juni 2015 - Rome, Italië

Woensdag 10 juni Brascianomeer – Rome 58 km

Aanvankelijk hadden we het idee om hier nog een rustdag te doen maar we hebben er geen rust voor, alhoewel het een mooi plekje is aan het meer. Het is ook wel heel leuk om op deze dag met Theo en Margot en Henk op het plein aan te komen. Dus toch maar vertrokken maar op het gemak. We fietsen niet gezamenlijk maar treffen elkaar onderweg toch wel. Na het meer volgt zuidwaarts een wat drukke weg, onverwacht moeten we rechtsaf en gaan over een afdalende  rustige weg tussen mooie bomen richting Rome. Een triest gezicht zijn de Afrikaanse hoertjes tussen de struiken die daar op klanten zitten te wachten, in heel Italië zijn de vluchtelingen een groot probleem hebben we al van verschillende mensen gehoord. We rijden Rome in op de via Boccea en de Via Aurelia en worden door de navigatie netjes naar Vaticaanstad geleid. Wat een drukte in het verkeer maar het gaat goed en we komen om 13 u op het plein aan. Groots, mooi en blij dat we er zijn. We maken Veel foto’s van elkaar van dit unieke moment en staan zeker 45 min te genieten, dan zoeken we een barretje op voor een biertje. Daarna op zoek naar de camping die veel verder weg blijkt te liggen dan de 5 km die ons beloofd was. Maar ook dat lukt, het lijkt een grote camping te zijn  maar we vinden een achterafveldje waar we heerlijk staan met Theo en Margot als buren. Beetje uit de drukte en lekker veel schaduw. Morgen een rustdag en dan gaan we plannen maken om Rome te bezichtigen.

Epiloog

Waspik –Rome 32 dagen , 30 dagen  fietsen, 2 rustdagen. 2283 km

Al met al zijn we 7 maanden met deze reis bezig geweest, de voorbereiding begon met het idee en de grove uitwerking ervan, daarna het regelen van het verlof. Toen dat definitief was zijn we met de materialen aan de slag gegaan, allereerst de fietsen, alhoewel we in het bezit waren van verschillende fietsen, liefhebbers als we zijn, zat er geen geschikte bagagefiets  bij. Gelukkig mocht Gonnie de fiets van Raymond lenen, met wat aanpassingen prima, en ik heb 2e hands een Trek gekocht.De fietsen hebben het goed gedaan, Gonnie had achteraf nog wel een wat kleiner verzet kunnen gebruiken, Marjoleine heeft spijt dat ze geen  achterspatbordje gemonteerd heeft, dat houdt toch wel veel vuil tegen op het schakelmechanisme en kleding, een oplossing was om de sandalen met de zool naar beneden op de bagagedrager te doen De banden die Gonnie uitgezocht had hebben hun werk prima gedaan, lichtlopend en hard opgepompt. We hebben 1 lekke band gehad.

Tent, matrasje en slaapzakken waren een kostbare aanschaf maar waren het waard.

De route die we genomen hebben, Benjaminse, onbegrensd fietsen tussen Amsterdam en Rome heeft ons over weggetjes geleid die we zelf nooit genomen en gevonden zouden hebben, en de streken die we gezien hebben waren stuk voor stuk de moeite waard.  Het volgen van de beschrijving alleen met het boekje viel niet mee maar de combinatie met de tracks op de navigatie werkte goed. Bovendien kun je altijd nog naar de weg vragen, wat we ook veel gedaan hebben.

Het vinden van de campings was nog wel eens moeilijk, we hebben 4 x gebruik gemaakt van hotel/ B&B omdat er in de regio geen camping was.

Voor Gonnie was het mooiste moment de klim en het bezoek aan het kapelletje voor de gevallen wielrenners van weleer, in Gishelba, vlak bij het Comomeer.

We hebben veel gezien en veel mensen van allerlei pluimage gesproken, soms met handen en voeten. Ik heb vooral genoten van het fietsen  over allerlei achterafweggetjes met in je achterhoofd het doel, Rome bereiken.

Zo te horen van medefietsers hebben we geluk gehad met het weer, vaak waren  de buien net weg als we in een  streek kwamen. De eerste 2 weken  hebben we 3x met motregen gefietst maar werd het later op de dag droog. In Italië alleen maar mooi weer gehad met 2 buitjes s nachts en na de middag.

Maar het meest waardevolle is toch wel dat we dit samen hebben kunnen en mogen doen, met ieder onze eigen inbreng en waardering voor elkaar, we waren toch vaak op elkaar aangewezen en dat ging goed.

Doen we het nog eens ? Daar moeten we nog maar eens goed over nadenken, de vakanties met ons campertje bevallen ons toch ook wel heel goed en zijn meer ontspannen als deze onderneming.

We hebben niet overal kunnen doen wat we anders bij een bezichtiging wel gedaan zouden hebben, een stadje bekijken als je al 50 km gefietst hebt en nog 30 km te gaan hebt doe je niet zo intensief als op een gewone vakantie. Dat hoorden we ook van andere fietsers. Maar we hebben genoeg inspiratie opgedaan om nog eens wat steden gaan bezoeken tijdens gewone vakanties.

Het bijhouden van een dagboek deden we altijd al op vakantie, het bijhouden van dit BLOG was nieuw en omdat zoveel mensen vroegen naar onze belevenissen hebben we dit gedaan. Bedankt voor al jullie leuke reacties. We vond het leuk om te doen en dit met jullie te delen.

Nu gaan we ons transformeren van reizigers op de fiets naar gewone toeristen die Rome bezoeken. Arrivedeci

1. Leonne:
    11 juni 2015
    Veel plezier en vergeet niet die camera voor je buik te hangen zoals een goede toerist doet. Salute!!
  2. Nicoline lambooy:
    11 juni 2015
    Geweldig bedankt dat jullie deze reis met ons wilde delen. Het is onderhoudend geschreven en vaak, terwijl ik het las, hoorde ik t Marjoleine vertellen. De tijd die jullie nu nog in Italië blijven heel veel moois en plezier gewenst. Groetjes Nicoline
  3. Maja:
    11 juni 2015
    Nog hele fijne dagen in Rome samen!!!
  4. Joop de Lange:
    11 juni 2015
    Zo en nu rusten en rustig Rome bekijken. Heel veel plezier.Veel waardering voor jullie prestatie. Had veel plezier, met jullie volgen. Op tafel lag een hele stapel kaarten klaar. Groet Sil en Pa
  5. Tonny Roovers:
    11 juni 2015
    Geweldig, en 30 dagen gefietst!
    Goed uitrusten en dan Rome zien, deze prachtige stad.
    Proficiat beiden, en nu genieten!!!
    Grt. Tonny
  6. Gerry:
    11 juni 2015
    Proficiat!!Ik doe het jullie niet na hoor! Nu lekker genieten!!!!!
  7. Mieke:
    11 juni 2015
    Fantastisch !!! Nogmaals hartstikke gefeliciteerd. Wat lijkt me dat een mooi gevoel om aan te komen. Beetje dubbel om het erop te hebben zitten als je ineens niets meer te te fietsen hebt of blij om even niet meer te hoeven trappen? Lijkt me een vreemde overgang. Wat hebben jullie het mooi gedaan met elkaar, klinkt echt heel goed. Geniet er nog van. XXX
  8. Petra:
    11 juni 2015
    Geweldig gedaan en wat een prestatie!heerlijk ook om via de blok jullie te hebben mogen volgen! Wat ontzettend knap van jullie! onvergetelijke herinneringen samen gemaakt denk ik zo!!!en nu samen verdiend heerlijk verder genieten met elkaar in het mooie Rome!!!
  9. Joke de Hond:
    12 juni 2015
    Proficiat ,knap werk.Geniet van Rome het is er fantasties.
    En dan tot in Waspik .Dat is de volgende stap,
    maar eerst genieten en uitrusten van deze prestatie.
    Groetjes en tot in waspik,Joke de Hond.
  10. Lucy:
    12 juni 2015
    Super zeg! Jullie mogen, nee MOETEN, heel trots zijn! Respect hoor! Nu lekker de toerist uithangen en genieten!
  11. Diny:
    12 juni 2015
    Hoi daar.......Goed te lezen dat het jullie gelukt is.!!!
    Genietse en nog een hele fijne week daar samen...

groetjes
    Diny en Jan
  12. Thea:
    13 juni 2015
    Bedankt voor juulie mooie verhalen en fijne tijd in Rome en goede terugreis naar de thuisbasis Waspik xx
  13. Mirelle:
    14 juni 2015
    Ga nu maar genieten van jullie welverdiende vakantie.
    Ik heb genoten van jullie reisverhaal.
    Tot over een paar weken.

Gr,Mirelle
  14. De Buurtjes:
    15 juni 2015
    Hee Buurtjes,

Wat een leuke verhalen en wat goed om te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen in het mooie Rome! Geniet er lekker van!

Tot snel!

Groetjes, Wesley & Nicole
  15. Dorine:
    22 juni 2015
    Hoi marjolein en gonny, super jullie uitdaging is volbracht. Wat was het leuk om jullie te volgen en belevenissen te lezen. Tot gauw ziens weer. Groetjes dorine