Assisie

8 juni 2015 - Orte, Italië

Zondag 7 juni Assisie - Spoleto 64 km.

Lekker geslapen vannacht ondanks de Italiaanse muziek van de bruiloft die op de camping gehouden werd. Het bleef lang warm , we hebben gelukkig een slaapzak met een zomer- en winterkant. Dat scheelt wel. We fietsen om 8.30 u. weg om eerst de klim naar Assisie te maken, en het stadje te gaan bekijken. De klim lijkt een beetje op de Vaalserberg en we zijn er vrij snel. Het is er nog rustig en we zijn onder de indruk van de historie en de gebouwen. Veel jonge monniken lopen er rond, er zit ook een opleidings instituut. Daarna in Santa Maria della Angeli cappuccino met iets lekkers gedronken, een hele aardige signora legde uit wat ze allemaal had. Iedereen was erg aardig vandaag. In dit stadje ook weer een enorme kerk met in de zijgevel zwaarden verwerkt. Moet nog eens opzoeken wat de betekenis ervan is.

Het is alweer warm als we serieus aan het fietsen slaan, maar we kijken met genoegen terug aan deze ochtend. De kilometers lopen door een dal en er is link en rechts vanalles te zien, op de heuvels kerkjes, vestingen, dorpjes. In Bevagne, een oud Romaans stadje nog een lunchpauze, hier is ook nog een oude wasplaats die nog steeds in gebruik is, nou geef ons de Miele maar. Daarna over het fietspad naar Spoleto, vlak daarvoor lassen we nog even een waterstop in, bij de cola en een aqua Frizzante wordt ongevraagd een schaaltje aardbeien geserveerd, kosten ? € 3,00 totaal, inclusief 2 bidonnen fris water.

Volgens de buren van gisteren is Spoleto een prachtig plaatsje maar we gaan toch eerst de camping opzoeken, die weer boven op een berg ligt. Als de tent staat komt de bui die al een tijdje dreigt.

Dat is niet erg, kunnen we lekker op ons matrasje uitrusten, verslagje maken, route bekijken voor morgen. We zijn al lekker gevorderd qua kilometers, nog ongeveer 3 of 4 dagen fietsen en we staan in Rome. Vooral Gonnie is toe aan een dagje helemaal niks, een rustig ontbijtje met een krantje erbij is momenteel haar grootste wens.

Maandag 8 juni Spoleto – Orte 83 km

Gisteravond nog het stadje ingeweest en de dom en theatro romanico en mooie oude straatjes bekeken, ook de Ponte vechio was mooi om van een afstandje te bekijken, na de bui van de namiddag was het afgekoeld en de meeste toeristen  verdwenen, lekker rustig. Op een terrasje gegeten en in gesprek gekomen met echtpaar uit Bergeijk. Dat waren wandelaars en kenden de omgeving erg goed. Heerlijke ravioli gegeten, dat kun je nergens zo lekker eten als in Italië.

Toen we terug op de camping kwamen zat het hele restaurant vol eters, verrassend want om 18 u kwamen de beheerders van de camping pas binnen.

Vandaag eerst een stevige klim naar 650 meter, waar we wel wat tegenop zagen maar het liep best lekker. Het begon langzaam stijgend met 4 a 5 % en liep op naar een stevige 9,5 en 10 %, dat was pittig. Ik probeer dan altijd in het landschap te bekijken hoe de weg verloopt , aan het verkeer of de bomen kun je het vaak aflezen. Niet teveel op de teller kijken, dan duurt het erg lang voordat er 100 m voorbij is. Gek genoeg geven de kilometerbordjes van de weg wel houvast, verstand op nul en je bent zo weer een km verder. Mijn navigatie geeft de hellingsgraad aan maar met een kleine vertraging, ik probeer steeds in te schatten hoeveel een bepaald stuk dan is. En op die manier ben je zo  boven. We komen op de bordjes Rome al tegen, dat betekent dat we naderen.

Na het eerste stuk en de afdaling naar Aquasparta klimmen we heel geleidelijk naar 400 m en blijven daarop een beetje op en neer gaan. Dan nog een klim naar Amelia, waar we bij een frutteria een meloen kopen en meteen opeten, lekker fris.Daarna volgt een lange afdaling naar Orte waar we ons op een hotelkamer trakteren omdat hier geen camping in de buurt is. Het is nog een heel gezoek, het boekje gaf Orte aan maar het bleek Orte-scala te zijn waar de hotels lagen, voor niets een klim naar de alto storico gemaakt. We treffen een echtpaar uit Canada, Cindy and Peter, en gaan samen een biertje drinken. Genoeg te vertellen..

Leuk zijn al jullie reacties op onze belevenissen, geen idee dat er zo meegeleefd werd maar erg bedankt voor al jullie bemoedigende woorden.  We zijn ons zeker deze laatste dagen heel erg  bewust van het feit dat we hier zomaar door Italië fietsen en dat we al zo’N mooie fietsreis gemaakt hebben.  Nog 2 dagen en we hopen op het St. Pietersplein te staan.

1. Jansen:
    8 juni 2015
    Is de paus reeds op de hoogte om jullie te ontvangen?
  2. Maja:
    8 juni 2015
    Je leest zo makkelijk door jullie verhalen heen over een klim van zoveel %hier en daar maar ik blijf het verrassend knap vinden wat jullie al gepresteerd hebben samen!!! Nog een paar daagjes doortrappen en dan komt je rustdag in zicht Gonnie! Sterkte met de laatste loodjes!!!
  3. Marjoleine:
    8 juni 2015
    Ja we zijn in het begin van Italië al gespot door de carabinieri (bij de spoorwegovergang) en ze houden ons nauwlettend in de gaten. dat zullen ze de paus toch wel hebben laten weten?
  4. Joke de Hond:
    8 juni 2015
    Nou meiden nog even de (schouders)er onder,geweldig
    knap hoor.Wat hebben jullie straks veel te vertellen.
    en dan die mooie natuur,zoals jullie die beschrijven,
    ik geniet er steeds weer van .
    Groetjes van Joke de Hond.
  5. Bert en Diny:
    Marjoleine en Gonnie
    De laatste 100 km. En jullie zijn in de prachtige stad Rome.
    Vergeet vooral niet een muntje in de Trevifontein te gooien en een kruisje te slaan op het Sint Pietersplein.
    Heel veel plezier!
    Diny de Graauw
  6. Tonny Roovers:
    9 juni 2015
    Nog ca. 2 dagen, veel succes en geniet vooral onderweg van de prachtige natuur!
    Grt. Tonny Roovers
  7. Danielle:
    9 juni 2015
    Super leuk om jullie verhalen te lezen. Echt onwijs knap van jullie. Echt een ervaring. En Gonnie over een paar dagen kun je genieten van een heerlijke cappuccino en misschien een krantje erbij
  8. Joke oomen:
    9 juni 2015
    Super leuk om jullie zo te kunnen volgens respect voor wat jullie presteren susses en geniet van het mooie Rome