Kop van NoordHolland naar Friesland

20 mei 2016 - Petten, Nederland

Vrijdag Petten  -  Tersoal 105 km.

We zijn weer op tijd op pad, om 9.25 u rijden we weg voor het laatste stukje duinen, vlak langs de kleine kerncentrale in Petten, dan vrij snel het binnenland in waar we kennismaken met de vele en grote bollenvelden die met de hand geplukt worden.

Mooie lange wegen , veel mooie boerenbedrijven en ver kijken naar de horizon.

We komen langs plaatsjes als Anna Paulowna en Hyppolytushoef, stelt niks voor maar de naam is mooi. We fietsen over het vieste strontweggetje van de kop van NoordHolland, en moeten de schapen aan de kant duwen. Fietsen helemaal smerig en de wielen lopen aan tegen de spatborden. Vlak voor de afsluitdijk nog even een visje gegeten en dan de dijk op.

Met de wind mee is het kilometers tikken en na krap 1,5 u zijn we aan de overkant.

Op de afsluitdijk loopt nog een groepje wandelaars te oefenen voor de 4-daagse maar ze zijn er helemaal klaar mee, het is ook wel eentonig: 35 km met links gras van de dijk en rechts water en langszoevend verkeer.

Voor ons wacht nog een ritje richting Tersoal waar Lenie en Bernard ons onderdak zullen geven. De route hebben we zelf via knooppunten gemaakt, via de mooie stad Bolsward en de nodige kleine weggetjes belanden we via Boazum en Poppenwier op de plaats van bestemming. Het was toch verder als we gepland hadden maar gelukkig vanavond geen tent opzetten, gewoon aardappels en boontjes, en een normaal bed. Daar zijn we na zo’n week dan weer gewoon blij mee.

Ondertussen maak ik me zorgen over de mijn achillespees die wat overbelast lijkt. Het trappen is pijnlijk en er zit een bult op. Vanavond maar eens ijs erop en kijken hoe het morgen gaat

1. Gerry:
    20 mei 2016
    Fijn dat jullie zo genieten! nog veel plezier met hopelijk mooi weer!
  2. Mieke:
    20 mei 2016
    Mooie tocht, slaap lekker vannacht op de échte matras en voor morgen: toitoitoi met de achillespees. XX
  3. Huub:
    21 mei 2016
    Veel fietsplezier nog, en hopelijk geen problemen met je achillespees. Voor Gonnie is straks het rijden van de routes van de F3D een peulenschilletje na dit rondje Nederland.
  4. Fred van der Velden:
    21 mei 2016
    Met Pinksteren zijn we nog in Friesland geweest. Geweldig mooie provincie met mooie dorpjes en prachtige bossen in Gaasterland. Pak er even de Elfstedentocht bij!
  5. Jopie Smans:
    23 mei 2016
    Dat was nog een pittig ritje over de Afsluitdijk poe he 1 1/2 uur fietsen! Maar halverwege had je een pitstop bij het restaurant kunnen doen toch? Mooi om in Friesland te toeren en een echt bed als beloning! Volgens mij heeft Gonnie de 11-stedentocht daar al eens gefietst staat me bij. Beterschap met je achillespees!